Header Ads

Παγκόσμια ημέρα ακοής. Τι σημαίνει αυτό ακριβώς;

Η Παγκόσμια ημέρα ακοής έχει καθιερωθεί να γιορτάζεται κάθε χρόνο στις 3 Μαρτίου και έχει σαν στόχο την εγρήγορση της κοινωνίας και των θεσμών όσο αφορά θέματα που έχουν να κάνουν με την ακοή του ανθρώπου.

Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας περίπου 466 εκ. άνθρωποι έχουν μόνιμα εγκατεστημένη βαρηκοΐα που τους επηρεάζει σημαντικά στην καθημερινότητα μεταξύ των οποίων 34 εκ. από αυτούς είναι παιδιά.

Περισσότεροι από 1.1 δισ. νέοι άνθρωποι (ηλικίας 12 – 35 ετών) βρίσκονται στην «ζώνη κινδύνου» στο να αποκτήσουν βαρηκοΐα εξαιτίας της έκθεσης που έχουνε σε ψυχαγωγικό θόρυβο (συναυλίες, κλαμπ, κτλ).

Η βαρηκοΐα που δεν αποκαθίσταται έχει ένα συνολικό ετήσιο κόστος που υπολογίζεται στα 750 εκ. $ με αυξητικές τάσεις εάν συνυπολογίσουμε ότι προοπτικά οι άνθρωποι με βαρηκοΐα κάθε χρόνο αυξάνονται.

Με την τεχνολογία που υπάρχει σήμερα είναι ελάχιστα τα περιστατικά με σύμπτωμα μόνιμης εγκατεστημένης βαρηκοΐας που να μην θεραπεύονται. Η επιστημονική κοινότητα που ασχολείται με το σκέλος της ακουστικής αποκατάστασης έχει στην φαρέτρα της διάφορα τεχνικά μέσα που περιλαμβάνουν, εκτός των άλλων, ακουστικά βαρηκοΐας, οστεοεμφυτευόμενα ακουστικά, ακουστικά μέσου ωτός και ακουστικά ηλεκτρικής διέγερσης (κοχλιακά εμφυτεύματα και εμφυτεύματα εγκεφαλικού στελέχους).

Η τεχνολογική εξέλιξη στην Ακουστική Ενίσχυση έχει φτάσει σε πολύ υψηλό επίπεδο. Η επικοινωνία, που είναι ο βασικός στόχος των μέσων, έχει κατακτηθεί σε μεγάλο βαθμό και πλέον οι επιστήμες που ασχολούνται με την ακουστική αποκατάσταση έχουν δώσει το βάρος τους στην μεγαλύτερη αποδοχή και διάδοση των μέσων. Θα πρέπει να αναλογιστούμε ότι μόνο 17 με 20 από τους 100 ανθρώπους που η ακουστική ενίσχυση θα τους βοηθήσει στην καθημερινότητα αποφασίζουν να ακολουθήσουν ένα πρόγραμμα ακουστικής αποκατάστασης και αυτό γίνεται μετά από 7 με 10 χρόνια από την έναρξη του προβλήματος (Chien and Lin 2012). Γιατί όμως το ποσοστό αυτό είναι τόσο μικρό; Ποια είναι τα κύρια προβλήματα που αντιμετωπίζει η βιομηχανία της ακουστικής ενίσχυσης ώστε να κάνει ελκυστικότερα τα προϊόντα της; Ποιες είναι οι νέες τεχνολογίες που βοηθάνε ή θα βοηθήσουν ώστε οι άνθρωποι με βαρηκοΐα να αποφασίζουν να ενταχτούν πιο γρήγορα σε ένα πρόγραμμα αποκατάστασης;

Σύμφωνα με τα αποτελέσματα του συνεδρίου ‘’Improving communication for people with hearing loss’’ που έγινε στο πανεπιστήμιο του Stanford (14-15 Μαρτίου 2017) στην Καλιφόρνια των ΗΠΑ δεν αρκούν μόνο οι τεχνολογικές εξελίξεις των μέσων αλλά χρειάζονται κεντρικές πολιτικές που να εστιάζουν στην πρόσβαση, πρόληψη και εκπαίδευση, ακουστική αρχιτεκτονική των κτιρίων και του περιβάλλοντος.

Όσο αφορά τα μέσα Ακουστικής Ενίσχυσης οι νέες τεχνολογικές εξελίξεις ακολουθούν αυτές της καταναλωτικής αγοράς ώστε να αντιμετωπίσουν τα παραπάνω προβλήματα. Οι τεχνολογίες της Εικονικής Πραγματικότητας,Διαδίκτυο των Πραγμάτων και η Τεχνητή Νοημοσύνη είναι οι πιο σημαντικές που σήμερα αρχίζουν και ενσωματώνονται στα μέσα και προσφέρουν σημαντικά οφέλη στον βαρήκοο ενδιαφερόμενο.

Αυτές οι τεχνολογίες και η αυξημένη χρήση τους από ανθρώπους μεγαλύτερων ηλικιών είναι μέρος της λύσης από τη στιγμή που αντιμετωπίζουν και ένα διαχρονικό πρόβλημα που έχουν τα μέσα ακουστικής αποκατάστασης και ειδικότερα τα ακουστικά βαρηκοΐας. Το στίγμα. Οι τεχνολογίες αυτές και οι αυξημένες δυνατότητες που προσφέρουν είναι πιθανό να καταστήσουν τα ακουστικά βαρηκοΐας ένα μοντέρνο εργαλείο.

Εκτός της ακουστικής αποκατάστασης και βελτίωση της επικοινωνίας θα καλύπτουν ή καλύπτουν και άλλες ανάγκες αυξάνοντας τον ρόλο τουςστην καθημερινή ζωή.

Απομακρυσμένη ασύρματη επικοινωνία με μέσα παραγωγής ήχου και εικόνας, μέτρηση της θερμοκρασίας και άλλων παραμέτρων λειτουργίας του οργανισμού, ακουστική ειδοποίηση για καταστάσεις συναγερμού όπως πυρκαγιά, πλημύρα, έντονα καιρικά φαινόμενα, πλήρης επικοινωνία με συσκευές τεχνητής νοημοσύνης Alexa, Siri και πολλά άλλα.

Είναι πιθανό εάν όχι γεγονός, ότι πλέον το χάσμα που υπήρχε μεταξύ καταναλωτικών ηλεκτρονικών και ιατρικής τεχνολογίας μειώνεται. Αντίστοιχα παρασύρονται και οι τιμές των προϊόντων αυτών προς αυτές των ηλεκτρονικών καταναλωτικών με αντίκτυπο να έχουν περισσότεροι βαρήκοοι πρόσβαση στην καλύτερη τεχνολογία ξοδεύοντας λιγότερα. Ίσως το παραπάνω να μην έχει γίνει ακόμα πραγματικότητα αλλά οι οργανωμένες χώρες έχουν δώσει το στίγμα και σύντομα θα δούμε προϊόντα με εξαιρετικές δυνατότητες να πωλούνται χωρίς την βοήθεια ειδικών σε καταστήματα που πωλούν καταναλωτικά ηλεκτρονικά είδη. Αυτό δεν σημαίνει ότι το σκέλος της Ακοολογίας που ασχολείται με την ακουστική ενίσχυση θα εξαφανιστεί. Αυτό που μας έχει δείξει η εμπειρία είναι ότι κάθε περιστατικό με σύμπτωμα βαρηκοΐας είναι διαφορετικό από το άλλο.

Οι νέες τεχνολογίες θα ικανοποιήσουν ένα μεγάλο ποσοστό των ανθρώπων με σύμπτωμα βαρηκοΐας που δεν αναζητούσαν λύση μέχρι τώρα γιατί θεωρούσαν τα ακουστικά παλαιομοδίτικα, νόμιζαν ότι δείχνανε μεγαλύτεροι σε ηλικία και αισθανόντουσαν μειονεκτικά ως προς τους συνομήλικούς τους που είχαν καλή ακοή. Ένα άλλο ποσοστό θα χρειαστεί εξατομικευμένη μεταχείριση γιατί δεν προσαρμόζεται εύκολα στις νέες τεχνολογίες ή γιατί η βαρηκοΐα του δεν είναι αυτή που θα μπορεί να εξυπηρετηθεί από τα προϊόντα αυτά. Σε οποιαδήποτε περίπτωση το νερό δεν πάει πίσω αλλά μόνο μπροστά.

Ανδρέας Γ. Δημόπουλος
Από το Blogger.