Header Ads

Νέες προοπτικές, με ρεκόρ για την κρουαζιέρα στην Ελλάδα

Η κρουαζιέρα είναι ένα σύνθετο τουριστικό προϊόν και δεν εξαρτάται μόνο από τη χώρα σου. Κι αυτό, διότι η κρουαζιέρα, διεθνώς, δεν καλύπτει έναν προορισμό, ανεξάρτητα αν στην Ελλάδα έχουμε νησιά και ηπειρωτική χώρα που προσεγγίζουν κρουαζιερόπλοια. Οσο η Τουρκία δεν είχε προβλήματα, η Ελλάδα είχε όφελος, διότι οι εταιρείες συνδύαζαν προορισμούς. Οταν η γειτονική χώρα είχε θέματα με πραξικόπημα και τρομοκρατία, ορισμένες εταιρείες κρουαζιέρας σταμάτησαν να επιχειρούν, με αποτέλεσμα να τραβηχτούν και από την Ελλάδα.

Τα στοιχεία είναι ενδεικτικά: το 2016 είχαμε 4.307 προσεγγίσεις πλοίων και 5.204.231 επιβάτες, κι αυτό επειδή υπήρξε το πραξικόπημα εναντίον του Ερντογάν και τα κρουαζιερόπλοια έφυγαν άρον άρον από την Τουρκία για ελληνικά λιμάνια. Κατά συνέπεια κι αυτό το νούμερο μπορεί να θεωρηθεί πλασματικό.

Πάντως, το 2017 πέσαμε στις 3.415 προσεγγίσεις, με 4.625.363 επιβάτες. Ανάλογη εικόνα είχαμε και πέρυσι, το 2018, με 3.410 προσεγγίσεις αλλά με 4.788.000 επιβάτες εκ των οποίων 150-180.000 homeporting, διότι επιχειρεί μόνο η Celestyal από τον Πειραιά, δύο φορές την εβδομάδα.

Σύμφωνα με τον πρόεδρο της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων και Φορέων Ναυτιλίας, Θεόδωρο Κόντε, φέτος, το 2019 η αρχική πρόβλεψη ήταν 3.614 προσεγγίσεις με 5.000.000 επιβάτες, όμως τον Αύγουστο το πλάνο αναθεωρήθηκε, με 3.786 προσεγγίσεις και 5.300.000 επιβάτες.

Για το 2020 οι προβλέψεις μιλούν για ακόμα περισσότερες προσεγγίσεις, που ίσως ξεπεράσουν τις 4.000, με τα κρουαζιερόπλοια να έχουν μεγαλύτερη χωρητικότητα και πληρότητα. Ως εκ τούτου, το πλέον πιθανό είναι να έχουμε νέο ρεκόρ και να ξεπεράσουμε ακόμα και το ρεκόρ του 2016, που όπως προέγραψα, θεωρείται πλασματικό.

Στη χώρα μας, επιχειρούν πάνω από 20-25 εταιρείες κρουαζιέρας, με τον Πειραιά να έχει ξεκινήσει δυναμικά, όμως εμφανίζει κάμψη.

Ισως είναι και ο ανταγωνισμός, διότι η Τουρκία επιδοτεί τις προσεγγίσεις με 25 ευρώ ανά επιβάτη για το καλοκαίρι, 35 ευρώ για άνοιξη – φθινόπωρο και 45 ευρώ τον χειμώνα, για όσες εταιρείες θέλουν να κάνουν ταξίδια.

Την ίδια στιγμή, η Cosco ανακοίνωσε αυξήσεις 20-22% στα σέρβις εντός του λιμένα Πειραιώς κι αυτό ίσως δημιουργήσει θέμα, αντιλαμβανόμενοι τι κάνει η Τουρκία.

Αύξηση προσεγγίσεων και επιβατών, ανακοίνωσε η Royal Caribbean Cruises

Στην πρόσφατη συνάντηση του Πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη με τους εκπροσώπους της Royal Caribbean Cruises, τέθηκε το φιλόδοξο πλάνο της εταιρείας για την Ελλάδα.

Η δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία διεθνώς στον τομέα της κρουαζιέρας, με 64 πλοία και 77.000 υπαλλήλους, σύμφωνα και με τα στοιχεία του αντιπροσώπου της στην Ελλάδα (Inchape), έχει προγραμματίσει 309 προσεγγίσεις (263 το 2018), με περίπου 750.000 επιβάτες (650.000 το 2018), ενώ το 2020 θα έχει 350 προσεγγίσεις με περίπου 850.000 επιβάτες.

Βέβαια, όλα αυτά δεν γίνονται από τη μία μέρα στην άλλη. Ο προγραμματισμός της κρουαζιέρας γίνεται σε βάθος διετίας, διότι επηρεάζεται από τις εξελίξεις. Ετσι και η Royal Caribbean Cruises, ήδη από πέρυσι έχει δρομολογήσει το πλάνο της.

Αυτό που αξίζει να σημειωθεί περισσότερο, κατά τη συνάντηση, είναι ότι υπήρξε μεγάλο ενδιαφέρον και από τις δύο πλευρές ώστε να συνδυαστούν τα ελληνικά λιμάνια με περιοχές της ηπειρωτικής και νησιωτικής Ελλάδας, που αποτελούν πολιτιστικούς προορισμούς. Παράλληλα, τονίστηκε η διάσταση της στήριξης των τοπικών κοινωνιών, οι οποίες θα ωφεληθούν σε επίπεδο οικονομικής δραστηριότητας με την ένταξή τους στην αλυσίδα ανεφοδιασμού και τροφοδοσίας των κρουαζιερόπλοιων.

Με το άνοιγμα νέων προορισμών και τη σημαντική αύξηση των αφίξεων τουριστών, θα ενισχυθούν περιοχές της Ελλάδας που είναι λιγότερο γνωστές στο διεθνές κοινό, μπαίνοντας έτσι στον τουριστικό χάρτη, μέσω της κρουαζιέρας. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το στοιχείο ότι το 15% των υπαλλήλων Royal Caribbean Cruises, είναι Έλληνες ναυτικοί.

Ακόμα πιο σημαντικό, είναι το γεγονός ότι η Royal Caribbean Cruises πρότεινε στη χώρα μας να βάλει δρομολόγια στη Β. Ελλάδα, στα λιμάνια: Θεσσαλονίκης, Βόλου και Καβάλας, για το 2021 (ήδη έχει προγραμματίσει 3 προσεγγίσεις). Επιθυμεί, ωστόσο, να έχει ως homeporting λιμάνι της Κωνσταντινούπολης, ίσως επειδή είναι hub διεθνές και έχει νέο μεγάλο αεροδρόμιο, στο οποίο μπορούν να έρθουν από όλο τον κόσμο επιβάτες.

Η ελληνική πρόταση είναι να κάνει home porting το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, που έχει και αεροδρόμιο, αλλά μικρότερο, ωστόσο είναι πιο κοντά η περιοχή σε πολίτες χωρών των Βαλκανίων, ενώ τα πλοία θα αποφύγουν τις περισσότερες ώρες πλεύσης προς την Κωνσταντινούπολη. Ολα, πάντως, είναι σε συνάρτηση και με τις αποκρατικοποιήσεις, τις επενδύσεις που θα γίνουν και από ποιους, στα ελληνικά λιμάνια.

Καταλήγοντας, η Ελλάδα έχει λαμπρό μέλλον στην κρουαζιέρα, πηγαίνει για νέα ρεκόρ, αλλά χρειάζεται να παραμείνει ανταγωνιστική στις τιμές και να κάνει επενδύσεις.

Δημήτρης Μπαλής
Από το Blogger.