Header Ads

Το έπος του '40: Σπάνια φωτογραφικά ντοκουμέντα από το αρχείο του Πολεμικού Μουσείου

Νικητήρια ιαχή μετά την κατάληψη υψώματος. 

Τέτοια μέρα πριν από 79 χρόνια, 28η Οκτωβρίου του 1940, η Ελλάδα έπαιρνε το βάπτισμα του πυρός στην πιο αιματοβαμμένη πολεμική περίοδο της ανθρώπινης ιστορίας. Η φασιστική Ιταλία απαιτεί να αναλάβει τον έλεγχο στρατηγικών σημείων της χώρας- στα βουνά της Ηπείρου αρχίζει ο ελληνοϊταλικός πόλεμος. Το Έπος του ’40.

Τους ανθρώπους που τον έζησαν, στην πρώτη γραμμή ή στα μετόπισθεν, τους άντρες που πολέμησαν και δεν άφησαν τα κόκκαλά τους στο χιόνι, νέες τότε γυναίκες, νηστικά, σκελετωμένα παιδιά- αυτούς τους ανθρώπους τους έχουμε ζήσει κι εμείς. Και κάποιοι ζούνε ακόμα.

Οι ιστορίες και τα βιώματά τους, ακόμα κι αν πολλοί απέφευγαν να μιλούν εκτενώς, υπάρχουν σαν πρωτογενείς ιστορικές μαρτυρίες στο μνημονικό και των περισσότερων νεότερων Ελλήνων. Αν κάποια ιταλική ή γερμανική σφαίρα δεν είχε περάσει ξυστά από τον πρόγονό μας, δε θα είχαμε ποτέ υπάρξει- δεν είναι ο πόλεμος του ’40, ο αντιφασιστικός και αντιναζιστικός αγώνας της Ελλάδας ένα ηρωικό γεγονός σήμερα ανεπαίσθητο. Οι γενιές του τότε και του τώρα είναι πολύ κοντινές για να μην συνδέονται συναισθηματικά.

Στο Πολεμικό Μουσείο της Αθήνας αυτή η συλλογική μνήμη του λαού είναι απτή. Οι φωτογραφίες της περιόδου ’40- ’41 οπτικοποιούν ιστορίες που έχουμε ακούσει με συναρπαστικό τρόπο, όπως μόνο η ορατή μνήμη και το φωτογραφικό στιγμιότυπο μπορούν. Μια εικόνα, χίλιες λέξεις.

Στους τοίχους αρκετές εμβληματικές στιγμές της περιόδου- οι περισσότερες έχουν συμπεριληφθεί σε αφιερώματα και ντοκιμαντέρ της περιόδου ’40- ’41 και της Κατοχής που ακολούθησε. Στο υπόγειο, όμως, του Μουσείου, σε ογκώδεις φακέλους και ηλεκτρονικούς υπολογιστές φυλάσσονται χιλιάδες ακόμα εικόνες, αδημοσίευτες οι περισσότερες.

Διηγούνται όχι μόνο ηρωικές, εφ′ όπλου λόγχη επιθέσεις, αλλά και την καθημερινότητα στο μέτωπο και τα μετόπισθεν. Το ξεψείρισμα, τα γράμματα στη μάνα και στη γυναίκα, οι πετσοκομμένοι τραυματίες, οι αιχμάλωτοι, οι νεκροί με τα ανοιχτά μάτια. Δεν αντηχούν μόνο ”Αέρα!” αλλά και ”Όι, όι μάνα μου...”. Επιλέξαμε 70 από αυτές.

Το σύνολο του φωτογραφικού υλικού από το αρχείο του Πολεμικού Μουσείο συνθέτει ένα οπτικοποιημένο «Αξιον Εστί»- στις εικόνες που παρουσιάζουμε σήμερα προσπαθήσαμε να εικονογραφήσουμε έναν στίχο του έστω. Λίγες γραμμές- αράδες από την «Πορεία προς το Μέτωπο».

″Ξημερώνοντας τ′ Αγιαννιού, με την αύριο των Φώτων, λάβαμε τη διαταγή να κινήσουμε πάλι μπροστά, για τα μέρη που δεν έχει καθημερινές και σκόλες. Έπρεπε, λέει, να πιάσουμε τις γραμμές που κρατούσανε ως τότε οι Αρτινοί, από Χιμάρα ως Τεπελένι. Λόγω που εκείνοι πολεμούσανε απ′ την πρώτη μέρα, συνέχεια, κι είχαν μείνει σκεδόν οι μισοί και δεν αντέχανε άλλο. Δώδεκα μέρες κιόλας είχαμε μεις πιο πίσω. στα χωριά. Κι απάνω που συνήθιζε τ′ αυτί μας πάλι στα γλυκά τριξίματα της γης, και δειλά συλλαβίζαμε το γαύγισμα του σκύλου ή τον αχό της μακρινής καμπάνας, να που ήταν ανάγκη, λέει, να γυρίσουμε στο μόνο αχολόι που ξέραμε: στο αργό και στο βαρύ των κανονιών, στο ξερό και στο γρήγορο των πολυβόλων. Νύχτα πάνω στη νύχτα βαδίζαμε ασταμάτητα, ένας πίσω απ′ τον άλλο, ίδια τυφλοί”. (Οδυσσέας Ελύτης, Ποίηση, Ίκαρος, Αθήνα 2002)

Μεταφορά στρατιωτών μας στο μέτωποΦωτογραφία στρατιώτηΣυνεργείο από Ηπειρώτισες για την αποχιόνιση δρόμου. Ιταλικό άρμα, λάφυρο. Συγκέντρωση Αδελφών Νοσοκόμων. Λάφυρα από το μέτωπο. Διαβιβαστές στο μέτωπο. Σε ανάπαυλα της μάχης. Διαβιβαστές εν δράσει. Αξιωματικοί του Ε.Σ. σε αποστολή αναγνώρισης. Αξιωματικός σε παρατηρητήριο. Αξιωματικοί στην πρώτη γραμμή. Έλληνες στρατιώτες ψυχαγωγουμένοι σε ανάπαυλα μάχης. Μεταφορά τραυματία. Σταθμός Διοικήσεως. Χαμόγελο. Λόχος πεζικού, σκαπανείς. Ιταλοί τραυματίες, αιχμάλωτοι. Αεροδρόμιο Ελευσίνας. Πυροβολαρχία στην πρώτη γραμμή του αλβανικού μετώπου. Κατεστραμμένο ιταλικό άρμα, δίπλα ο στρατηγός Κοσμάς με επιτελείς του. Πορεία στο χιόνι και τη λάσπη του μετώπου. Άσκηση ολμιστών με ιταλικούς όλμους- λάφυρα. Έξω απ' το αμπρί, μετά τον βομβαρδισμό των χαρακωμάτων. Φαντάροι γύρω απ' τη φωτιά. Πρώτη Γραμμή. Μέσα στο χιόνι, πρώτη γραμμή. Αντιαεροπορικά, παγωμένα βλέμματα στον ουρανό. Μεταφορά στρατιωτών στο μέτωπο. Χαρακώματα. Αλλαγή τραύματος, ορεινό χειρουργείο.Τραυματίας του μετώπου. Χαμόγελα στο χιονισμένο χαράκωμα. Στρατιώτες επιβιβάζονται σε μεταγωγικά για το μέτωπο. Μεταφορά τραυματία. Αθήνα, 1940. Νέα από το μέτωπο. Μεταφορά τραυματία από χωρικούς. Αξιωματικοί στο μέτωπο. Στα αλβανικά βουνά. Προκήρυξη φρουράρχου Κορυτσάς. Αεροσκάφος Spitfire. Τμήμα πεζικού επιτιθέμενο. Γράμματα από το μέτωπο. Υπηρεσία λογοκρισίας. Επίθεση λόχου. Δρασκελισμοί. Ατομική καθαριότητα. Ξεψείρισμα. Γιατροί στο μέτωπο. Οι άσπρες ποδιές κατάστικτες αίμα. Τραυματίας με αδελφή νοσοκόμα. Ιταλός τραυματίας. Γράμμα στους δικούς του. Συσσίτιο. Αντιτορπιλικό Νεκρός Ιταλός στρατιώτης. Ανάπαυλα. Τραγούδι. Τη νύχτα της 6ης προς 7η Απριλίου 1941 γερμανικά βομβαρδιστικά επιτέθηκαν στον Πειραιά. Το πλοίο Clau- Fraser φορτωμένο εκρηκτικές ύλες έπιασε φωτιά και ανατινάχτηκε επιφέροντας τεράστιες καταστροφές στο λιμάνι. Πολεμικό ΜουσείοΈτοιμοι για εξόρμηση. Πορεία στο χιόνι. Πανηγυρισμοί. Αθήνα, 28 Οκτωβρίου 1940. Δημοσιογράφοι αναχωρούν για το μέτωπο. Αεροσκάφος δίωξης PZL επιθεωρείται και ανεφοδιάζεται σε πυρομαχικά. Ιπτάμενοι και τεχνικοί της 24ης Μοίρας Διώξεως. Μπουγάδα στο μέτωπο. Γράμμα απ' την πατρίδα. Σε χαράκωμα στο μέτωπο της Χειμάρας, λίγο μετά το πέρας εξάωρης μάχης. Πρώτη γραμμή. Τμήμα πεζικού με πυρ και κίνηση πλησιάζουν τη γραμμή εφοδου για το τελικό άλμα. (αρχείο Παπαρρόδου, ταγματάρχη Πυροβολικού)Τάγμα χιονοδρόμων. Έλληνες οπλίτες. Ανάπαυλα στην πρώτη γραμμή. 
HuffPost Greece / Αλέξης Γαγλίας
Από το Blogger.