Header Ads

Ο ΣΥΡΙΖΑ χαρακτηρίζει βάρβαρο το πολυνομοσχέδιο και καταθέτει προτάσεις

Ακολουθεί δελτίο τύπου του ΣΥΡΙΖΑ:
Ο ΣΥΡΙΖΑ-ΕΚΜ κατέθεσε στο πολυνομοσχέδιο, το οποίο κινείται στα γνωστά πλαίσια των βάρβαρων, μνημονιακών περικοπών, τις εξής δικές του τροπολογίες-προσθήκες:


- Για την κατάργηση και αντικατάσταση του άρθρου 69 και των άρθρων του Ν.4093/2012 που θέτουν αυστηρές και ανυπέρβλητες προϋποθέσεις για τη χορήγηση συντάξεων σε ανασφάλιστους υπερήλικες και περικόπτουν τις συντάξεις ανασφάλιστων υπερηλίκων στα ΑμεΑ που παίρνουν κάποιο προνοιακό επίδομα.

- Για την επανασύσταση και αναβάθμιση των ΟΕΚ-ΟΕΕ.

- Για την κατάργηση των περικοπών σε συντάξεις, ΕΚΑΣ, δώρα Χριστουγέννων, Πάσχα, επιδόματα αδείας που επέφερε στα ΑμεΑ η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (ΦΕΚ228/18.11.2012), καθώς και για την κατάργηση των μειώσεων των μισθών τους που επήλθαν από αυτή ή από άλλες νομοθετικές ρυθμίσεις. Επίσης, για τη μη αναστολή χορήγησης, όχι μόνο των συντάξεων αλλά και των πάσης φύσεως προνοιακών και αναπηρικών επιδομάτων που λαμβάνουν τα ΑμεΑ, όχι μόνο για ένα εξάμηνο, αλλά μέχρι την έκδοση γνωμάτευσης αναπηρίας από τα ΚΕΠΑ.

- Για την άμεση αποκατάσταση των 300 απολυμένων από το Υπουργείο Οικονομικών εργαζομένων καθαριότητας.

- Για να αποκατασταθούν οι απολυμένοι από το ΙΚΑ του διαγωνισμού 9Κ/2008 και να προσληφθούν άμεσα στο ΙΚΑ οι επιτυχόντες του Διαγωνισμού 8Κ/2008.

- Για να μπορούν να παίρνουν συντάξεις όσοι και όσες ασφαλισμένοι-ες στα Ταμεία Κύριας Ασφάλισης Αυτοαπασχολούμενων, χρωστούν σε αυτά εισφορές λόγω οικονομικής αδυναμίας, μέχρι 40.000 ευρώ. Οι οφειλές τους θα παρακρατούνται από την προκαταβολή της σύνταξης και σε 60 μηνιαίες δόσεις από τις συντάξεις τους. Επίσης, με την ίδια τροπολογία προτείνουμε οι αυτοαπασχολούμενοι να έχουν ασφάλιση υγείας για τα έτη 2013-2014 εφόσον έχουν καταβάλει τουλάχιστον δύο εισφορές ανά εξάμηνο.

Παρακάτω οι τροπολογίες:

«Προσθήκη-αντικατάσταση του άρθρου 69 με τίτλο «Ανασφάλιστοι Υπερήλικες»

Στο Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας:

«Αντιμετώπιση της παραβατικότητας στην Κοινωνική Ασφάλιση και στην αγορά εργασίας και λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας»

Θέμα: «Προσθήκη-αντικατάσταση του άρθρου 69 με τίτλο «Ανασφάλιστοι Υπερήλικες»

Α. ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

Με τον Nόμο 1296/1982 (Α΄ 128) προβλέφθηκε η χορήγηση σύνταξης και η παροχή υγειονομικής περίθαλψης σε έλληνες και ομογενείς που διαμένουν μόνιμα στην Ελλάδα, με τις παρακάτω προϋποθέσεις:

α. Να έχουν συμπληρώσει το 65ο έτος της ηλικίας τους.

β. Να μην παίρνουν αυτοί και οι σύζυγοί τους, στις περιπτώσεις ανδρόγυνων, σύνταξη ή άλλο περιοδικό βοήθημα από οποιαδήποτε πηγή, και

γ. Το ετήσιο ατομικό εισόδημα ή το ετήσιο οικογενειακό εισόδημα, στις περιπτώσεις ανδρόγυνων, από την εργασία τους ή από οποιαδήποτε άλλη πηγή, των συντάξεων συμπεριλαμβανομένων, να μην ξεπερνά το ύψος των ετήσιων παροχών που χορηγεί ο ΟΓΑ στον αγρότη ή το αγροτικό ζευγάρι.

Σκοπός του νόμου είναι η προστασία των ανασφάλιστων υπερήλικων, οι οποίοι διαβιούν υπό συνθήκες συνολικού εισοδήματος χαμηλότερου από τις ετήσιες παροχές που χορηγεί ο ΟΓΑ στον αγρότη ή το αγροτικό ζευγάρι.

Με τις προηγούμενες διατάξεις του Νόμου 1296/1982 είχαν θεσπισθεί προϋποθέσεις χορήγησης της σύνταξης σε ανασφάλιστους υπερήλικες, μεταξύ των οποίων και σε ομογενείς, κυρίως από τη Βόρεια Ήπειρο και τις πρώην ΕΣΣΔ. Δόθηκε δηλαδή με τον τρόπο αυτό και κίνητρο στους ομογενείς να εγκατασταθούν στην Ελλάδα και τους απονεμήθηκε η ελληνική ιθαγένεια. Με τη σύνταξη αυτή που τους χορηγήθηκε νόμιμα και με κάποια μικρή σύνταξη από τις χώρες τους, η οποία, στην καλύτερη περίπτωση, δεν υπερβαίνει το ποσό των 120 ευρώ, κατάφεραν να οργανώσουν τη ζωή τους και σήμερα οι περισσότεροι απ' αυτούς είναι 75 - 80 ετών.

Με το τρίτο Μνημόνιο (Ν. 4093/2012) οι προϋποθέσεις έγιναν αυστηρότερες, σε σημείο που η σύνταξη σχεδόν καταργείται. Συγκεκριμένα, με την παράγραφο 5 της Υποπαραγράφου ΙΑ6 του άρθρου πρώτου του N. 4093/2012 (ΦΕΚ Α' 222) ορίζεται ότι:

«Από 1.1.2013 η μηνιαία σύνταξη ανασφάλιστων υπερηλίκων του ν. 1296/1982 (Α΄ 128), όπως ισχύει, καταβάλλεται, εφόσον συντρέχουν αθροιστικά οι εξής προϋποθέσεις:

α. Έχουν συμπληρώσει το 67ο έτος της ηλικίας τους.

β. Δεν λαμβάνουν ή δεν δικαιούνται οι ίδιοι σύνταξη από οποιονδήποτε Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης ή το Δημόσιο στην Ελλάδα ή το εξωτερικό, ανεξαρτήτως ποσού, και επίσης, σε περίπτωση εγγάμων, δεν λαμβάνει ο/η σύζυγός τους σύνταξη μεγαλύτερη από το πλήρες ποσό της συνταξιοδοτικής παροχής, λόγω γήρατος, του άρθρου 4 του ν. 4169/1961.

γ. Διαμένουν μόνιμα και νόμιμα στην Ελλάδα τα τελευταία είκοσι (20) έτη πριν την υποβολή της αίτησης για συνταξιοδότηση και εξακολουθούν να διαμένουν κατά τη διάρκεια της συνταξιοδότησής τους.

δ. Το συνολικό ετήσιο ατομικό φορολογητέο εισόδημά τους, καθώς και το απαλλασσόμενο ή φορολογούμενο με ειδικό τρόπο εισόδημά τους, δεν υπερβαίνει το ποσό των τεσσάρων χιλιάδων τριακοσίων είκοσι (4.320) ευρώ ή, στην περίπτωση εγγάμων, το συνολικό ετήσιο οικογενειακό φορολογητέο εισόδημα, καθώς και το απαλλασσόμενο ή φορολογούμενο με ειδικό τρόπο εισόδημα δεν υπερβαίνει το ποσό των οκτώ χιλιάδων εξακοσίων σαράντα (8.640) ευρώ.

Εξαιρούνται της παροχής οι μοναχοί/ες, οι οποίοι διαμένουν σε Ιερές Μονές και συντηρούνται από αυτές και όσοι εκτίουν ποινή φυλάκισης. Με απόφαση του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας μετά γνώμη του Διοικητικού Συμβουλίου του ΟΓΑ και του ΣΚΑ καθορίζονται τα δικαιολογητικά που απαιτούνται για την απόδειξη της συνδρομής των προϋποθέσεων που ορίζονται στις περιπτώσεις β΄ έως δ΄ της προηγούμενης παραγράφου, και η διαδικασία ελέγχου των εισοδηματικών κριτηρίων, καθώς και οι κυρώσεις που επιβάλλονται σε όσους υποβάλλουν ανακριβή στοιχεία.

Με κοινή απόφαση των Υπουργών Οικονομικών και Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας δύνανται να αναπροσαρμόζονται τα ποσά που αναφέρονται στην περίπτωση δ΄.

Εκκρεμείς αιτήσεις, καθώς και αιτήσεις που υποβάλλονται μέχρι 31.12.2012 κρίνονται σύμφωνα με τις διατάξεις του παρόντος πλην του ορίου ηλικίας που ορίζεται το 65ο έτος.

Με τα κριτήρια που ορίζονται στις περιπτώσεις β΄ έως και δ΄ της παρούσας ρύθμισης, επανακρίνονται από 1.1.2013 και όσοι έχουν ήδη καταστεί συνταξιούχοι ».



Αφ' ενός, μεν, οι προϋποθέσεις χορήγησης της μηνιαίας σύνταξης γίνονται περισσότερο αυστηρές, τόσο ώστε εάν ο ανασφάλιστος υπερήλικας, έλληνας ή ομογενής από τη Βόρεια Ήπειρο ή τις πρώην ΕΣΣΔ ή άλλη χώρα του εξωτερικού, λαμβάνει ή δικαιούται ο ίδιος ή ο/η σύζυγος σύνταξη από κάποιον φορέα της Ελλάδας ή της χώρας προέλευσης, έστω και 100 ευρώ, να μην δικαιούται τη σύνταξη και την υγειονομική περίθαλψη του Ν. 1296/1982 και να καταδικάζεται ακόμα ένα ζευγάρι ανασφάλιστων υπερήλικων να ζήσει με το ποσό των 100 ευρώ το μήνα.

Αφ' ετέρου, όσοι έχουν συνταξιοδοτηθεί με τις προηγούμενες διατάξεις, από 1.1.2013 θα επανακριθούν με τις νέες ρυθμίσεις και, εφόσον πληρούν τις προϋποθέσεις που τίθενται, θα συνεχίσουν να συνταξιοδοτούνται. Εάν δεν τις πληρούν, θα διακόπτεται η συνταξιοδότηση.

Με τις νέες ρυθμίσεις, ανήμποροι να εργασθούν, αυτοί οι Έλληνες πολίτες καταδικάζονται να ζήσουν με 120 ευρώ ή να συντομεύσουν τη ζωή τους. Ούτε να εργασθούν μπορούν, ούτε να επιστρέψουν στις χώρες προέλευσης. Δεν πρόκειται εν προκειμένω για κάποια περικοπή ή μείωση του εισοδήματος, ώστε να μπορούν να ζήσουν με το υπόλοιπο.

Η αναθεώρηση αυτή του Nόμου 1296/1982 με τρόπο παράλογο, άδικο και κοινωνικά ανάλγητο καταργεί το δικαίωμα στη σύνταξη ανασφάλιστων υπερηλίκων, ακόμα και λόγω σωρευτικών συντάξεων ελάχιστης αξίας. Οι θιγόμενοι υπερήλικες είναι κατά κάνονα εξαιρετικά ευάλωτα στρώματα του πληθυσμού που διαβιούν κάτω από το όριο της φτώχειας, το οποίο για το 2012 ορίζεται από την ΕΛΣΤΑΤ στα 7.178 ευρώ τον χρόνο σε ατομικό επίπεδο (στα 15.073 ευρώ για νοικοκυριά με δύο ενήλικες και δύο εξαρτώμενα παιδιά ηλικίας κάτω των 14 ετών), δηλαδή κατά πολύ υψηλότερα του ορίου που έβαλε ο μνημονιακός νόμος. Η εφαρμογή του έχει παράλληλα τις εξαιρετικά αντικοινωνικές και άδικες συνέπειες αποκλεισμού της συντριπτικής πλειοψηφίας των μέχρι τώρα ωφελουμένων, επειδή στο ήδη εξευτελιστικά χαμηλό ποσό των 4.320 ευρώ συνυπολογίζεται και το τεκμαρτό εισόδημα.

H προτεινόμενη από το Υπουργείο διάταξη στο άρθρο 69 του νομοσχεδίου, αντί να αναγνωρίσει τα προβλήματα που δημιούργησε η εφαρμογή του Ν. 4093/2012, προσθέτει επιπλέον προϋποθέσεις περιορισμού της απονομής συντάξεων ανασφάλιστων υπερηλίκων.

Ο ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ θεωρεί ότι το θεσμικό πλαίσιο και το ύψος παροχών οφείλει να επανασχεδιαστεί συνολικά, βασισμένο στις κοινωνικές ανάγκες των συνταξιούχων. Βασικοί άξονες των παρεμβάσεων για την ενίσχυση του κοινωνικού, δημόσιου και αλληλέγγυου χαρακτήρα της κοινωνικής ασφάλισης θα είναι η επαρκής οικονομική στήριξη κατά απόλυτη προτεραιότητα των χαμηλοσυνταξιούχων, αλλά και η κάλυψη όσων απόρων και ανασφάλιστων συμπολιτών στερούνται της σύνταξης ακόμα και με το καθεστώς του Nόμου 1296/1982.

Ο ΣΥΡΙΖΑ ΕΚΜ θεωρεί ότι ο πληττόμενος πληθυσμός είναι ήδη σε εξαιρετικά ευάλωτη κατάσταση και οι βίαιες αυτές περικοπές ενισχύουν το κοινωνικό κύμα εξαθλίωσης. Για τους λόγους αυτούς, προτείνει η περικοπή συντάξεων ανασφάλιστων υπερηλίκων και η αυστηροποίηση των προϋποθέσεων απονομής τους να καταργηθούν άμεσα μέσω της παρούσας τροπολογίας.

Β. ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ-ΠΡΟΣΘΗΚΗ



Το άρθρο 69 με τίτλο «Ανασφάλιστοι Υπερήλικες» αντικαθίσταται ως εξής:

«Από 01.01.2013 καταργείται αναδρομικά η παράγραφος 5 της Υποπαραγράφου ΙΑ6 του άρθρου πρώτου του N. 4093/2012 (ΦΕΚ Α' 222) και εφαρμόζονται οι προϋποθέσεις του Nόμου 1296/1982 (Α΄ 128)».

Αθήνα, 14 - 03 – 2013

Οι προτείνοντες βουλευτές

Κουρουμπλής Παναγιώτης
Λαφαζάνης Παναγιώτης
Στρατούλης Δημήτρης
Μητρόπουλος Αλέξης
Αγαθοπούλου Ειρήνη
Αμανατίδης Γιάννης
Αμμανατίδου Ευαγγελία
Βαλαβάνη Νάντια
Διαμαντόπουλος Ευάγγελος
Καραγιαννίδης Χρήστος
Κριτσωτάκης Μιχάλης
Μπάρκας Κώστας
Μπόλαρη Μαρία
Ουζουνίδου Ευγενία
Πετράκος Αθανάσιος
Σταθάς Γιάννης
Χαραλαμπίδου Δέσποινα


Επανασύσταση ΟΕΚ και ΟΕΕ

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ-ΠΡΟΣΘΗΚΗ
Στο Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας:

«Αντιμετώπιση της παραβατικότητας στην Κοινωνική Ασφάλιση και στην αγορά εργασίας και λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας»

Θέμα: Επανασύσταση ΟΕΚ και ΟΕΕ
ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

Το Μνημόνιο 2 (ν. 4046/2012, ΦΕΚ Α 28/14.2.2012) στη σελ. 713 του οικείου ΦΕΚ αναφέρει ότι «…Θεσπίζουμε νομοθεσία για τη μείωση των εισφορών Κοινωνικής Ασφάλισης για τους εργοδότες στο ΙΚΑ κατά 5 ποσοστιαίες μονάδες και θα λάβουμε μέτρα για να διασφαλίσουμε ότι η μείωση αυτή δεν θα έχει δημοσιονομική επίπτωση. … Πρώτον, ως προαπαιτούμενη δράση, θα υιοθετήσουμε νομοθεσία να κλείσουμε μικρά Ταμεία ειδικού σκοπού που ασχολούνται με κοινωνικές δαπάνες με μικρή προτεραιότητα (ΟΕΚ, ΟΕΕ) με μία μεταβατική περίοδο που δεν θα ξεπερνά τους 6 μήνες. …». Ακολούθως εκδόθηκε η ΠΥΣ 7/28.2.2012 που υλοποίησε αυτή τη νομοθετική επιταγή με μεταβατική περίοδο έξι (6) μηνών.

Αντίθετα με την -πρωτοφανούς κυνικότητας και αναλγησίας- αιτιολογία του Μνημονίου ότι «οι κοινωνικές δαπάνες που εξυπηρετούσαν οι δύο οργανισμοί είναι μικρής προτεραιότητας», θεωρούμε ότι οι ανάγκες της εργατικής τάξης για στέγαση, επιδότηση στεγαστικών δανείων και ενοικίου, κοινωνικού τουρισμού και διακοπών, πολιτισμού και ψυχαγωγίας είναι πρωταρχικές και κατεπείγουσες, ιδιαίτερα υπό τις παρούσες συνθήκες ανθρωπιστικής κρίσης. Οι δυο δε Οργανισμοί ουδόλως επιβαρύνουν τα δημόσια ταμεία δεδομένου ότι τα έσοδά τους προέρχονται από εισφορές εργαζομένων και εργοδοτών χωρίς επιχορήγηση από τον κρατικό προϋπολογισμό.

Οι δραστηριότητες των δύο Οργανισμών στους παραπάνω τομείς κοινωνικής πολιτικής προς τους εργαζόμενους και τα αδύναμα κοινωνικά στρώματα πρέπει να αποκατασταθούν, μάλιστα δε, παρίσταται κατεπείγουσα ανάγκη επέκτασης τους. Με υπουργικές αποφάσεις θα πρέπει να προωθηθούν, μετά από διάλογο με τις συνδικαλιστικές οργανώσεις των εργαζομένων των δύο οργανισμών, μέτρα για τον εκσυγχρονισμό, ανασυγκρότηση, αναβάθμιση των ΟΕΚ και ΟΕΕ, ώστε να ανταποκρίνονται στις νέες αυξημένες ανάγκες των εργαζομένων

ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ-ΠΡΟΣΘΗΚΗ



Άρθρο 1:

1. Τα ΝΠΔΔ με την επωνυμία «Οργανισμός Εργατικής Εστίας (ΟΕΕ)» και «Οργανισμός Εργατικής Κατοικίας (ΟΕΚ)», τα οποία καταργήθηκαν δυνάμει της παρ. 6 του άρθρου 1 του ν.4046/2012 επανασυστήνονται από τότε καταργήθηκαν.

2. Η κυριότητα και κάθε άλλο δικαίωμα επί του συνόλου της κινητής και ακίνητης περιουσίας των φορέων της παρ. 1 επανέρχονται αυτοδικαίως σε αυτούς. Στους ίδιους επιστρέφονται και τυχόν έσοδα από την εκμετάλλευση ή εκποίηση της μεταβιβασθείσας περιουσίας τα οποίο συγκέντρωσε ο ΟΑΕΔ στον Ειδικό Λογαριασμό που συστάθηκε με την ΠΥΣ 7 της 28.2.2012 (ΦΕΚ Α 39 29.2.2012).

3. Το πάσης φύσεως προσωπικό των φορέων αυτών που είχε μεταφερθεί στον ΟΑΕΔ μεταφέρεται με την αρχική σχέση εργασίας στον φορέα προέλευσης του, με διαπιστωτική πράξη του ΔΣ του οικείου φορέα. Το χρονικό διάστημα που διανύθηκε στον ΟΑΕΔ και αυτό που τυχόν μεσολαβεί έως τη δημοσίευση της πράξης μεταφοράς και ανάληψης υπηρεσίας του πάσης φύσεως προσωπικού της προηγούμενης παραγράφου, θεωρείται, για κάθε συνέπεια, ως χρόνος πραγματικής υπηρεσίας του και οι αντίστοιχες αποδοχές του για το διάστημα αυτό καταβάλλονται από την υπηρεσία υποδοχής.

4. Λεπτομέρειες εφαρμογής του παρόντος άρθρου ρυθμίζονται με απόφαση των Υπουργών Εργασίας και Κοινωνικής Προστασίας και Εσωτερικών.”

Αθήνα, 14 - 03- 2013

Οι προτείνοντες βουλευτές

Τσίπρας Αλέξης
Λαφαζάνης Παναγιώτης
Κουρουμπλής Παναγιώτης
Παπαδημούλης Δημήτρης
Στρατούλης Δημήτρης
Αγαθοπούλου Ειρήνη-Ελένη
Αθανασίου Νάσος
Αλεξόπουλος Απόστολος
Αμανατίδης Ιωάννης
Αμμανατίδου Ευαγγελία
Αποστόλου Ευάγγελος
Βαλαβάνη Νάντια
Βαμβακά Ευγενία
Βαρεμένος Γεώργιος
Βούτσης Νικόλαος
Γαϊτάνη Ιωάννα
Γάκης Δημήτριος
Γελαλής Δημήτριος
Γερμανίδης Αθανάσιος
Γεροβασίλη Όλγα
Γεωργοπούλου – Σαλτάρη Έφη
Γλέζος Μανώλης
Δερμιτζάκης Κώστας
Διακάκη Μαρία
Διαμαντόπουλος Ευάγγελος
Διώτη Ηρώ
Δούρου Ειρήνη
Δραγασάκης Ιωάννης
Δρίτσας Θεόδωρος
Δριτσέλη Παναγιώτα
Ζαχαριάς Κώστας
Ζεϊμπέκ Χουσεϊν
Ζερδελής Γιάννης
Θεοπεφτάτου Αφροδίτη
Ιγγλέζη Κατερίνα
Καλογερή Αγνή
Κανελλοπούλου Μαρία
Καραγιαννίδης Χρήστος
Καραγιουσούφ Αϊχάν
Κατριβάνου Βασιλική
Καφαντάρη Χαρά
Κοδέλας Δημήτριος
Κοντονής Σταύρος
Κουράκης Αναστάσιος
Κριτσωτάκης Μιχάλης
Κυριακάκης Βασίλης
Κωνσταντοπούλου Ζωή
Μαντάς Χρήστος
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρος
Μητρόπουλος Αλέξης
Μιχαλάκης Νίκος
Μπάρκας Κώστας
Μπόλαρη Μαρία
Ξανθός Ανδρέας
Ουζουνίδου Ευγενία
Παναγούλης Στάθης
Πάντζας Γεώργιος
Πετράκος Αθανάσιος
Σακοράφα Σοφία
Σαμοϊλης Στέφανος
Σταθάκης Γιώργος
Σταθάς Γιάννης
Σταμπουλή Αφροδίτη
Συρμαλένιος Νίκος
Τατσόπουλος Πέτρος
Τριανταφύλλου Μαρία
Τσακαλώτος Ευκλείδης
Τσουκαλάς Δημήτρης
Φωτίου Θεανώ
Χαραλαμπίδου Δέσποινα
Χατζηλάμπρου Βασίλης


Μέτρα προστασίας των ΑμεΑ

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ
Στο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας:

«Αντιμετώπιση της παραβατικότητας στην Κοινωνική Ασφάλιση και την αγορά εργασίας και λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας»

Θέμα: Μέτρα προστασίας των ΑμεΑ

Α. ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

Η έξωθεν επιβαλλόμενη πολιτική της εσωτερικής υποτίμησης της ελληνικής οικονομίας έχει επιφέρει την καταρράκωση της εγχώριας αγοράς, τη διάλυση της μεσαίας τάξης, τη φτωχοποίηση της πλειονότητας του πληθυσμού και την πραγματική εξαθλίωση των ασθενέστερων οικονομικά στρωμάτων. Η πολιτική της λιτότητας όχι μόνο συνεχίζεται, αλλά εντείνεται, με νομοσχέδια όπως το παρόν αλλά και με πράξεις νομοθετικού περιεχομένου, παρά το προφανές της αναποτελεσματικότητάς της, ειδικά όσον αφορά την τόνωση της ζήτησης και τη δημιουργία αναπτυξιακής προοπτικής.

Η κυβέρνηση, αθετώντας τις προεκλογικές εξαγγελίες της, επέλεξε την πλήρη συμμόρφωση με το γερμανικής εμπνεύσεως νεοφιλελεύθερο δόγμα, το οποίο έχει αποτύχει στην πράξη, στερείται κάθε οικονομικής λογικής και κατακρίνεται από τις ΗΠΑ, τους G20, αλλά και από το ίδιο το ΔΝΤ. Σύμφωνα με αυτό, η έξοδος από την πολυετή ύφεση που προκαλεί η λιτότητα επιτυγχάνεται με περισσότερη λιτότητα. Η κυβέρνηση συνεργασίας θα κριθεί πολιτικά από τον λαό για αυτή την καταστροφική επιλογή και η ασκούμενη πολιτική θα ανατραπεί εν ευθέτω χρόνω.

Εν τω μεταξύ, όμως, είναι επιτακτική ανάγκη, για ανθρωπιστικούς πλέον και όχι για πολιτικούς λόγους, να τροποποιηθούν οι διατάξεις του φορολογικού νομοσχεδίου που πλήττουν τις ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού. Όποιες κι αν είναι οι οικονομικές περιστάσεις, όσο μεγάλες και αν είναι οι έξωθεν πιέσεις που μπορεί να επικαλεστεί, δεν νοείται ελληνική κυβέρνηση που να μην μπορεί να διασφαλίσει τη στοιχειώδη αξιοπρέπεια του κοινωνικού σώματος, η οποία επιτυγχάνεται με την άνευ όρων προστασία των πιο αδύναμων μελών του.

Στο πλαίσιο αυτό, από τις μειώσεις των συντάξεων εξαιρούνται με την παρούσα τροπολογία οι ανάπηροι ειδικών κατηγοριών (τυφλοί, παραπληγικοί, τετραπληγικοί, αιμορροφιλικοί, αιμοκαθαιρούμενοι, πάσχοντες από σκλήρυνση κατά πλάκας, μεταμοσχευθέντες κ.ά.) που ελάμβαναν επίδομα ανικανότητας, καθώς και οι συνταξιούχοι δημοσίου με ποσοστό αναπηρίας άνω του 80%. Όλοι οι ανωτέρω εξαιρούνται και από την κατάργηση των δώρων Χριστουγέννων, Πάσχα και επιδόματος αδείας.

Επιπροσθέτως, εξαιρούνται ειδικές κατηγορίες ΑμεΑ που λαμβάνουν σύνταξη πλήρους γήρατος στη 15αετία και αποτελούν τις πιο βαριές κατηγορίες αναπηρίας, καθώς και οι λαμβάνοντες πολύ χαμηλές συντάξεις αναπηρίας (ν.612). Εξαιρούνται γονείς που έχουν συνταξιοδοτηθεί με ευνοϊκές διατάξεις και εν γένει γονείς ατόμων με αναπηρία, εφόσον βαρύνονται φορολογικά για αυτά.

Επίσης, από τις περικοπές των αποδοχών και την κατάργηση των δώρων Χριστουγέννων, Πάσχα και επιδόματος αδείας εξαιρούνται και οι εργαζόμενοι με αναπηρία, οι οποίοι έχουν προσληφθεί μέσω ειδικής νομοθεσίας και υπηρετούν στον στενό και ευρύτερο δημόσιο τομέα. Άλλωστε, οι εργαζόμενοι αυτοί έχουν υποστεί όλες τις μισθολογικές μειώσεις που έχουν επιβληθεί από την έξωθεν επιβαλλόμενη πολιτική και τον υπερβάλλοντα ζήλο των εγχώριων κυβερνήσεων. Με αυτόν τον τρόπο, αποκαθίσταται η άνιση μεταχείριση που υφίστανται οι ανάπηροι εργαζόμενοι έναντι των ανάπηρων συνταξιούχων. Επίσης, από την κατάργηση των δώρων Χριστουγέννων, Πάσχα και επιδόματος αδείας εξαιρούνται και οι χαμηλοσυνταξιούχοι αναπηρίας.

Επιπλέον, τροποποιείται η Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (ΦΕΚ 228/18-11-2012), αφού τίθενται σε ισχύ βελτιωμένες οι διατάξεις του ν. 4093/2012, ούτως ώστε να καλύπτουν τις πραγματικές ανάγκες των ατόμων με αναπηρία και των γονέων ατόμων με βαριά αναπηρία, ενώ επαναφέρεται η διάταξη της παρ. 6 της υποπαραγράφου του ΙΑ.4, ώστε να χορηγείται στους αναπήρους και στα τέκνα που συνταξιοδοτούνται λόγω θανάτου του γονέα επίδομα χωρίς όριο ηλικίας.

Τέλος, αποκαθίσταται η ισοπολιτεία μεταξύ εργαζομένων αναπήρων και συνταξιούχων. Συγκεκριμένα, αίρονται οι αδικίες που υπέστησαν τα εργαζόμενα πρόσωπα με βαριές αναπηρίες, τα οποία οφείλει η πολιτεία να προστατεύει με βάση το άρθρο 21 του Συντάγματος.

Εκτός των παραπάνω, ανεπαρκής είναι η προτεινόμενη διάταξη αναφορικά με την παράταση χορήγησης αναπηρικής σύνταξης. Ειδικότερα, στη εν λόγω διάταξη καθορίζεται ως χρόνος παράτασης το εξάμηνο. Είναι γνωστό ότι οι λίστες αναμονής των δικαιούχων προς εξέταση στα Κέντρα Πιστοποίησης Αναπηρίας ξεπερνούν ήδη τις 60.000, άρα είναι αμφίβολο ότι μέχρι τις 31/10/2013 θα έχει επιτευχθεί ομαλοποίηση του συστήματος. Συνεπώς, επειδή υπάρχουν αιτούντες που αναμένουν ακόμα και έναν χρόνο προκειμένου να εξεταστούν, προτείνουμε να μην καθορισθεί συγκεκριμένος χρόνος. Επίσης, επειδή στους αιτούντες την εξέτασή τους στις Υγειονομικές Επιτροπές των ΚΕ.Π.Α. δεν έχει ανασταλεί μόνο η σύνταξη αναπηρίας αλλά και πάσης φύσεως αναπηρικά επιδόματα, όπως το προνοιακό ή το εξωιδρυματικό επίδομα ή το επίδομα απολύτου αναπηρίας, θα πρέπει να προβλεφθεί άμεσα και η παράταση χορήγησης πάσης φύσεως αναπηρικών επιδομάτων έως την έκδοση σχετικής γνωμάτευσης αναπηρίας για τον σκοπό αυτό. Ανάλογη ρύθμιση θα πρέπει να προβλεφθεί και για τη χορήγηση πλήρους ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης, συμπεριλαμβανόμενου και του δικαιώματος νοσοκομειακής περίθαλψης, για όσο χρόνο οι αιτούντες παραμένουν στις λίστες αναμονής των ΚΕ.Π.Α. Η ίδια διάταξη θα πρέπει να ορίζει με ρητό τρόπο ότι στις λίστες αναμονής των Υγειονομικών Επιτροπών του ΚΕ.Π.Α. έχουν προτεραιότητα οι αιτούντες την εξέτασή τους για χορήγηση/επαναχορήγηση σύνταξης και πάσης φύσεως αναπηρικών επιδομάτων.

Η προτεινόμενη τροπολογία αποτελεί το ελάχιστο που υποχρεούται να πράξει η Πολιτεία για να προστατέψει τους πιο αδύναμους πολίτες της.

ΡΥΘΜΙΣΕΙΣ – ΠΡΟΣΘΗΚΕΣ

Αντικαθίσταται η περίπτωση δ. της υποπαραγράφου Β.3 του ν.4093/2012 ως εξής: «Εξαιρούνται των μειώσεων όσοι λαμβάνουν επίδομα ανικανότητας του αρ. 54 του π.δ. 169/2007 ή των άρθρων 100 έως και 104 του π.δ. 168/2007 ή συνταξιοδοτούνται βάσει των νόμων 1897/2007 και 1977/1991, καθώς και οι συνταξιούχοι που έχουν ανάπηρο τέκνο ή σύζυγο σε ποσοστό 67% και άνω».
Μετά την υποπαράγραφο Β.4 του άρθρου 1 του ν.4093/2012 προστίθεται το εξής: «Εξαιρούνται όσοι λαμβάνουν επίδομα ανικανότητας του αρ. 54 του π.δ. 169/2007 ή των άρθρων 100 έως και 104 του π.δ. 168/2007 ή συνταξιοδοτούνται βάσει των νόμων 1897/2007 και 1977/1991, καθώς και οι συνταξιούχοι που έχουν ανάπηρο τέκνο ή σύζυγο σε ποσοστό 67% και άνω και όσοι είναι άτομα με αναπηρία που έχουν προσληφθεί μέσω του ν. 1648/86 και του ν. 2643/98 και εργάζονται σε φορείς του δημοσίου, ΔΕΚΟ και φορείς ΟΤΑ Α΄ και Β΄ Βαθμού»
Αντικαθίσταται το τελευταίο εδάφιο της περίπτωσης 3 της υποπαραγράφου ΙΑ.6 του άρθρου 1 του ν.4093/2012 ως εξής: «Εξαιρούνται τα άτομα που έχουν συνταξιοδοτηθεί με τις διατάξεις του ν. 612/77 όπως έχει τροποποιηθεί και συμπληρωθεί, τα πρόσωπα που εμπίπτουν στις διατάξεις του ν. 612/77 όπως έχει συμπληρωθεί και ισχύει, οι συνταξιούχοι αναπηρίας λόγω κοινής νόσου, εργατικού ατυχήματος κ.ά, που έχουν συνταξιοδοτηθεί βάσει των διατάξεων του άρθρου 28 του ν. 1846/1951 όπως έχει αντικατασταθεί από τις διατάξεις του άρθρου 27 του ν. 1902/90, γονείς που έχουν συνταξιοδοτηθεί μέσω των διατάξεων του άρθρου 5 του ν. 3232/2005 και γονείς που λαμβάνουν σύνταξη γήρατος και εμπίπτουν στις διατάξεις του άρθρου 7 του Κ.Φ.Ε. Με την παρούσα διάταξη διατηρείται σε ισχύ το άρθρο 32 του ν. 3896/2010».
Η περίπτωση 6 της υποπαραγράφου ΙΑ.4 του ν. 4093/2012 παραμένει σε ισχύ και μετά την Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου (ΦΕΚ 228/18-11-2012).
Εξαιρούνται από την κατάργηση των δώρων Χριστουγέννων, Πάσχα και επιδόματος αδείας και οι χαμηλοσυνταξιούχοι αναπηρίας των οποίων οι συντάξεις είναι κάτω των 1000 ευρώ
Οι περικοπές που υπέστησαν οι μισθωτοί εργαζόμενοι του δημόσιου και ιδιωτικού τομέα που έχουν προσληφθεί με τις εκάστοτε προστατευτικές διατάξεις περί προσλήψεως αναπήρων και έχουν αναπηρία πάνω από 80% αποκαθίστανται στο προ του πρώτου μνημονίου καθεστώς.
Αντικαθίσταται το τελευταίο εδάφιο της υποπαραγράφου ΙΑ.5 του άρθρου 1 του ν.4093/2012 ως εξής: «Από τις ανωτέρω μειώσεις εξαιρούνται τα πρόσωπα του τέταρτου και πέμπτου εδαφίου της παρ. 2 του άρθρου 2 του ν. 4024/2011 όπως έχει συμπληρωθεί και ισχύει, τα πρόσωπα που εμπίπτουν στις διατάξεις του ν. 612/77 όπως έχει συμπληρωθεί και ισχύει και γονείς που λαμβάνουν σύνταξη πλήρους γήρατος και εμπίπτουν στις διατάξεις του άρθρου 7 του ν. 2238/94 όπως έχει συμπληρωθεί και ισχύει».
To Άρθρο 66 «Παράταση χορήγησης αναπηρικής σύνταξης» αντικαθίσταται ως ακολούθως «Άρθρο 66: Παράταση χορήγησης σύνταξης, αναπηρικών επιδομάτων, δικαιώματος ιατροφαρμακευτικής και ασφαλιστικής περίθαλψης.
Στις περιπτώσεις λήξης του συνταξιοδοτικού δικαιώματος λόγω αναπηρίας και εφόσον εκκρεμεί στις υγειονομικές επιτροπές ΚΕ.Π.Α. ιατρική κρίση, χωρίς υπαιτιότητα των ασφαλισμένων, το δικαίωμα συνταξιοδότησής τους λόγω αναπηρίας παρατείνεται έως τον χρόνο έκδοσης της Γνωμάτευσης Αναπηρίας με το ίδιο ποσό που ελάμβαναν οι συνταξιούχοι πριν από τη λήξη του δικαιώματος, υπό την προϋπόθεση ότι για το δικαίωμα αυτό είχαν κριθεί από την αρμόδια υγειονομική επιτροπή αναπηρίας, με ποσοστό αναπηρίας τουλάχιστον 67%.

Εάν μετά την γνωμάτευση των υγειονομικών επιτροπών ΚΕ.Π.Α. κριθεί ότι αυτοί οι ασφαλισμένοι δεν φέρουν συντάξιμο ποσοστό αναπηρίας ή φέρουν μικρότερο ποσοστό αναπηρίας, οι αχρεωστήτως καταβληθείσες παροχές αναζητούνται άτοκα, δια συμψηφισμού, με μηνιαία παρακράτηση 20% από τις τυχόν χορηγούμενες συνταξιοδοτικές παροχές, ενώ στην περίπτωση που δεν χορηγούνται παροχές, αναζητούνται σύμφωνα με τις διατάξεις του Κ.Ε.Δ.Ε.

2. Οι ρυθμίσεις της παρ. 1 ισχύουν και στις περιπτώσεις λήξης του δικαιώματος χορήγησης πάσης φύσεως αναπηρικών επιδομάτων (προνοιακών, εξωϊδρυματικού, απολύτου αναπηρίας κ.λπ.).

3. Για τους αιτούντες εξέταση από τις υγειονομικές επιτροπές των ΚΕ.Π.Α. και έως την έκδοση της Υγειονομικής Κρίσης της Επιτροπής για τη χορήγηση ή επαναχορήγηση, είτε σύνταξης αναπηρίας είτε πάσης φύσεως αναπηρικού επιδόματος είτε βιβλιαρίου απορίας, παρατείνεται από τα ασφαλιστικά ταμεία ή τις αρμόδιες για τη χορήγηση βιβλιαρίου απορίας υπηρεσίες των Δήμων το δικαίωμα πλήρους ιατροφαρμακευτικής και νοσοκομειακής περίθαλψης των αιτούντων, εφόσον η εξέτασή τους εκκρεμεί στις υγειονομικές επιτροπές των ΚΕ.Π.Α. χωρίς υπαιτιότητα των ίδιων των εξεταζομένων.

4. Με ευθύνη της Διεύθυνσης Αναπηρίας και Ιατρικής της Εργασίας του ΙΚΑ που έχει στην αρμοδιότητά της τη λειτουργία των Υγειονομικών Επιτροπών του ΚΕ.Π.Α., δίδεται προτεραιότητα στους αιτούντες εξέταση για χορήγηση ή επαναχορήγηση σύνταξης αναπηρίας ή πάσης φύσεως αναπηρικών επιδομάτων.

5. Οι αποφάσεις χορήγησης ποσοστών αναπηρίας, οι οποίες έχουν εκδοθεί πριν από την 1.09.2011 από τις Α/βάθμιες Υγειονομικές Επιτροπές των Νομαρχιών, της Περιφέρειας ή των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης μπορούν να χρησιμοποιούνται για κάθε νόμιμη χρήση επ’ αόριστον, εάν πρόκειται για επ’ αόριστον κρίση, ή άλλως μέχρι την ημερομηνία που λήγει η ισχύς τους, χωρίς να απαιτείται οι αρμόδιες υπηρεσίες να ζητούν από τους ενδιαφερόμενους γνωμάτευση ΚΕΠΑ. Με Υπουργική Απόφαση του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας θα καθορισθεί ο χρόνος λήξης ισχύος της παρούσας διάταξης»



Αθήνα, 14 - 03 - 2013
Οι προτείνοντες Βουλευτές

Κουρουμπλής Παναγιώτης
Στρατούλης Δημήτρης
Καραγιαννίδης Χρήστος
Μητρόπουλος Αλέξης
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Μπόλαρη Μαρία
Σταθάς Γιάννης
Χαραλαμπίδου Δέσποινα
Τσουκαλάς Δημήτρης
Γάκης Δημήτρης
Πετράκος Αθανάσιος
Ουζουνίδου Ευγενία
Κριτσωτάκης Μιχάλης

Ανάγκη άμεσης εργασιακής αποκατάστασης των απολυμένων καθαριστριών των εφοριών και των άλλων υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ-ΠΡΟΣΘΗΚΗ
Στο Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας:

«Αντιμετώπιση της παραβατικότητας στην Κοινωνική Ασφάλιση και στην αγορά εργασίας και λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας»


Θέμα: «Ανάγκη άμεσης εργασιακής αποκατάστασης των απολυμένων καθαριστριών των εφοριών και των άλλων υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών»

Αιτιολογική Έκθεση

Κύριος στόχος της παρούσας τροπολογίας είναι η εργασιακή αποκατάσταση των εκατοντάδων απολυμένων καθαριστριών των εφοριών και άλλων υπηρεσιών του Υπουργείου Οικονομικών, των οποίων οι συμβάσεις απασχόλησης δεν έχουν ανανεωθεί από το Υπουργείο Οικονομικών από τον Ιανουάριο του 2013.

Οι εν λόγω εργαζόμενες/εργαζόμενοι απασχολούνταν με συμβάσεις έργου τετράωρης απασχόλησης και ελάμβαναν μισθούς πείνας, ύψους 325 ευρώ! Οι καθαρίστριες αυτές – στη μεγάλη τους πλειοψηφία γυναίκες μεγάλης ηλικίας και με αυξημένες οικογενειακές υποχρεώσεις- εργάζονταν αδιαλείπτως επί χρόνια σε ομηρία και υπό καθεστώς συνεχούς ανασφάλειας, καθώς αναγκάζονταν να υπογράφουν συμβάσεις μερικής απασχόλησης, οι οποίες είχαν εξαιρετικά περιορισμένη χρονική διάρκεια. Σε πολλές μάλιστα περιπτώσεις οι συμβάσεις αυτές διαρκούσαν μόλις ένα μήνα! Στο περιεχόμενό τους αναφερόταν ρητά ότι οι εργαζόμενες δεν δικαιούνται κανονική άδεια, γονική άδεια καθώς επίσης και δώρα (Χριστουγέννων, Πάσχα).

Αυτό ο εργασιακός «μεσαίωνας» πρέπει να σταματήσει και οι συμβάσεις έργου των εν λόγω καθαριστριών πρέπει να μετατραπούν σε αορίστου χρόνου και να αυξηθεί σημαντικά η εξευτελιστικά χαμηλή αμοιβή τους. Υπέρ της δίκαιης αυτής λύσης συνηγορεί και η Γ.Σ.Ε.Ε, η οποία με αλλεπάλληλα έγγραφά της έχει τεκμηριώσει το σύννομο χαρακτήρα της ανανέωσης των συμβάσεων των καθαριστριών.

Στο μεσοδιάστημα όμως πρέπει –τουλάχιστον- για ολόκληρο το 2013 να ανανεωθούν άμεσα οι συμβάσεις τους, αφού αποτελεί θέμα επιβίωσης για τις εν λόγω καθαρίστριες το να συνεχίσουν να εργάζονται.

Για τους λόγους αυτούς και για να αντιμετωπιστούν οι κατεπείγουσες βιοποριστικές ανάγκες των καθαριστριών μέχρι την οριστική επίλυση του ζητήματός τους, προτείνεται η παρακάτω προσθήκη-τροπολογία:


Τροπολογία-Προσθήκη

«Οι συμβάσεις που έχουν συναφθεί και θα συναφθούν μέχρι 31-12-2013 και αφορούν στην καθαριότητα των κτιρίων των Δ.Ο.Υ, των Κτηματικών Υπηρεσιών και των λοιπών κτιρίων του Υπουργείου Οικονομικών, κατ’ εφαρμογή των διατάξεων του άρθρου 2 του ν.2314/1953 και του άρθρου 37 του ν.2072/1992, θεωρούνται νόμιμες και οι σχετικές δαπάνες για παραχθείσες υπηρεσίες μέχρι 31-12-2013 μπορούν να πληρωθούν μέχρι την προαναφερθείσα ημερομηνία»

Αθήνα, 14 - 03 – 2013

Οι καταθέτοντες βουλευτές
Λαφαζάνης Παναγιώτης
Κουρουμπλής Παναγιώτης
Στρατούλης Δημήτρης
Βαλαβάνη Νάντια
Γελαλής Δημήτρης
Καραγιαννίδης Χρήστος
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Μπόλαρη Μαρία
Πετράκος Αθανάσιος
Σταθάς Ιωάννης
Σταμπουλή Αφροδίτη
Χαραλαμπίδου Δέσποινα


Στελέχωση υπηρεσιών ΙΚΑ – ΕΤΑΜ, ΚΕΠΑ και ΕΟΠΥΥ με επιτυχόντες προκηρύξεων ΑΣΕΠ 8Κ/2008 και 9Κ/2008

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ-ΠΡΟΣΘΗΚΗ
Στο Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας:

«Αντιμετώπιση της παραβατικότητας στην Κοινωνική Ασφάλιση και στην αγορά εργασίας και λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας»

Θέμα: «Στελέχωση υπηρεσιών ΙΚΑ – ΕΤΑΜ, ΚΕΠΑ και ΕΟΠΥΥ με επιτυχόντες προκηρύξεων ΑΣΕΠ 8Κ/2008 και 9Κ/2008»

Α. ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

Με την προκήρυξη του ΑΣΕΠ 8Κ/2008 διενεργήθηκε διαγωνισμός για την πλήρωση θέσεων σε διάφορους φορείς καθώς και στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, ενώ με την προκήρυξη του ΑΣΕΠ 9Κ/2008 διενεργήθηκε διαγωνισμός για την πλήρωση θέσεων στην Αγροτική Τράπεζα. Οι επιτυχόντες της 8Κ/2008 για το ΙΚΑ δεν έχουν έως σήμερα διορισθεί, πλην ορισμένων κατηγορίας Τεχνολογικής Εκπαίδευσης, παρόλο που δημοσιεύθηκαν πίνακες διοριστέων, ενώ 500 επιτυχόντες της 9Κ/2008, έπειτα από την άρνηση της Αγροτικής Τράπεζας να τους προσλάβει, διορίστηκαν στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ βάσει του άρθρου 12 του Νόμου 3899/2010. Οι επιτυχόντες της 8Κ/2008 προσέφυγαν στη δικαιοσύνη και το Διοικητικό Εφετείο αποφάσισε την άμεση απόλυση των 500 υπαλλήλων του ΙΚΑ, επειδή έκρινε ότι παραβιάζεται το άρθρο 4 του Συντάγματος που κατοχυρώνει την ισότητα μεταξύ των πολιτών.

Με τις προτεινόμενες διατάξεις θεραπεύεται η άδικη μεταχείριση των επιτυχόντων της προκήρυξης ΑΣΕΠ 8Κ/2008, οι οποίοι έως σήμερα δεν έχουν διορισθεί, και αποκαθίστανται οι διορισμένοι επιτυχόντες της προκήρυξης ΑΣΕΠ 9Κ/2008.

Οι προτεινόμενες διατάξεις γίνονται για λόγους δημοσίου συμφέροντος, το οποίο απαιτεί την πλήρη και επαρκή στελέχωση του ΙΚΑ ΕΤΑΜ, ιδιαίτερα βάσει των έκτακτων αναγκών σε προσωπικό που προέκυψαν το τελευταίο διάστημα στις υπηρεσίες του ΙΚΑ – ΕΤΑΜ, των ΚΕΠΑ και του ΕΟΠΥΥ. Η προτεινόμενη λύση αναγνωρίζει τις μεγάλες και επείγουσες ανάγκες στελέχωσης του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, προκρίνοντας την άμεση στελέχωση τόσο από την προκήρυξη 8Κ/2008 όσο από την 9Κ/2008.

Συγκεκριμένα, υπάρχει δραματική έλλειψη προσωπικού στο ΙΚΑ – ΕΤΑΜ και ιδιαίτερα στις υπηρεσίες που απονέμουν τις συντάξεις. Ο αριθμός των αιτήσεων απονομής σύνταξης που βρισκόταν σε εκκρεμότητα μέχρι τις 30-9-2012 ανέρχεται σε 85.300 περίπου αιτήσεις για κύρια σύνταξη και 71.659 για επικουρική. Ο μέσος χρόνος αναμονής μέχρι την έκδοση οριστικής απόφασης για συνταξιοδότηση φθάνει τους έντεκα μήνες για τα υποκαταστήματα του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ Αττικής και Πειραιά και τους δέκα μήνες για την υπόλοιπη Ελλάδα. Εάν λοιπόν αποστερηθεί ξαφνικά η διοικητική υποδομή του ΙΚΑ τους εργαζόμενους διορισμένους της προκήρυξης 9Κ, θα καταστεί αδύνατη η διοικητική διεκπεραίωση των βασικών του λειτουργιών. Αντίθετα, οι υπηρεσίες του ΙΚΑ – ΕΤΑΜ θα πρέπει να ενισχυθούν με την πρόσληψη των επιτυχόντων της προκήρυξης 8Κ/2008.

Ταυτόχρονα, οι εισπρακτικές και ελεγκτικές αρμοδιότητες που είναι τόσο κρίσιμες για την οικονομική βιωσιμότητα του μεγαλύτερου ασφαλιστικού ταμείου της χώρας μαστίζονται από υποστελέχωση με κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό.

Επιπροσθέτως, έχει δημιουργηθεί τεράστιο πρόβλημα με τα ΚΕ.Π.Α, τα κέντρα τα οποία διαπιστώνουν και αξιολογούν το ποσοστό αναπηρίας των ατόμων με αναπηρία. Εξήντα χιλιάδες περίπου άτομα με αναπηρία είναι εγκλωβισμένα για πάρα πολλούς μήνες μέχρις ότου βγουν οι αποφάσεις που θα αξιολογήσουν και θα εκτιμήσουν το ποσοστό αναπηρίας τους, με αποτέλεσμα να στερούνται όλους αυτούς τους μήνες τη σύνταξή τους, τα προνοιακά τους επιδόματα και την υγειονομική τους περίθαλψη. Τα προβλήματα οφείλονται και στην έλλειψη διοικητικού προσωπικού, πέραν των ελλείψεων σε ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό.

Τέλος, το Υπουργείο Υγείας δεν ανανέωσε τη σύμβαση με ιδιώτη όσον αφορά τη λειτουργία των γραμματειών επικοινωνίας για τα ραντεβού του ΕΟΠΥΥ και σκοπεύει να καλύψει τις ανάγκες στελέχωσής τους με δημοσίους υπαλλήλους. Λόγω των τεράστιων ελλείψεων σε προσωπικό όμως οι γραμματείες, είτε υπολειτουργούν είτε είναι κλειστές, γεγονός που συντελεί στις ατελείωτες ουρές και την ταλαιπωρία των ασφαλισμένων, καθιστώντας επιτακτική την ανάγκη διορισμού των επιτυχόντων.

Η αποκατάσταση της αδικίας σε βάρος των επιτυχόντων της προκήρυξης 8Κ/2008 αίρει και τους λόγους ακύρωσης των διορισμών των επιτυχόντων της προκήρυξης 9Κ/2008, διότι θεραπεύεται η παραβίαση του άρθρου 4 του Συντάγματος.

Β. ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ-ΠΡΟΣΘΗΚΗ

Άρθρο 1

«Μόνιμοι διοικητικοί υπάλληλοι του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, των οποίων ο διορισμός σε θέσεις τακτικού προσωπικού ανακαλείται με πράξη της Διοίκησης του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ από 1/1/2013 και εφεξής σε εκτέλεση δικαστικής απόφασης, επαναδιορίζονται σε ομοιόβαθμη προσωποπαγή θέση που συνιστάται με την απόφαση ανάκλησης του διορισμού, στην ίδια περιφερειακή ενότητα και παύει να υπάρχει με την καθ΄ οιονδήποτε τρόπο αποχώρηση του υπαλλήλου από αυτή».

Άρθρο 2

«Κατά παρέκκλιση των διατάξεων των παραγράφων 1 και 2 του άρθρου 11 του Ν.3833/2010, ολοκληρώνεται η διαδικασία διορισμού των επιτυχόντων σε θέσεις τακτικού προσωπικού κατηγοριών Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης (ΠΕ) και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης (ΔΕ) στο Ίδρυμα Κοινωνικών Ασφαλίσεων (ΙΚΑ), κατόπιν διαγωνισμού που προκηρύχθηκε από το Ανώτατο Συμβούλιο Επιλογής Προσωπικού (ΑΣΕΠ) με την υπ’ αριθ. 8Κ/2008 προκήρυξη (ΦΕΚ 508/τ.ΑΣΕΠ/6-10-2008) για την πλήρωση με σειρά προτεραιότητας θέσεων τακτικού προσωπικού σε διαφόρους φορείς του δημοσίου τομέα, μεταξύ των οποίων και το ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, που περιλαμβάνονται στους πίνακες διοριστέων που δημοσιεύθηκαν στα υπ’ αριθ. 412/τ.Γ’/19-5-2010 και 1180/τ.Γ’/13-12-2010 Φύλλα Εφημερίδος της Κυβερνήσεως, για τις κατηγορίες ΠΕ και ΔΕ αντιστοίχως και οι οποίοι, μέχρι τη δημοσίευση του παρόντος, δεν έχουν διορισθεί σε θέση της κατηγορίας τους στο ΙΚΑ-ΕΤΑΜ»

Αθήνα, 14 -3 - 2013


Οι προτείνοντες βουλευτές

Στρατούλης Δημήτρης
Καραγιαννίδης Χρήστος
Μπάρκας Κώστας
Μπόλαρη Μαρία
Σταθάς Γιάννης
Χαραλαμπίδου Δέσποινα
Βαλαβάνη Νάντια
Γάκης Δημήτρης
Δριτσέλη Παναγιώτα
Κουρουμπλής Παναγιώτης
Κριτσωτάκης Μιχάλης
Μητρόπουλος Αλέξης
Ουζουνίδου Ευγενία
Πετράκος Αθανάσιος


Ρυθμίσεις για τους ασφαλισμένους ΟΑΕΕ και λοιπών Ταμείων Κύριας Ασφάλισης Αυτοαπασχολούμενων

ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ-ΠΡΟΣΘΗΚΗ
Στο Σχέδιο Νόμου του Υπουργείου Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας:

«Αντιμετώπιση της παραβατικότητας στην Κοινωνική Ασφάλιση και στην αγορά εργασίας και λοιπές διατάξεις αρμοδιότητας του Υπουργείου Εργασίας Κοινωνικής Ασφάλισης και Πρόνοιας»

Θέμα: «Ρυθμίσεις για τους ασφαλισμένους ΟΑΕΕ και λοιπών Ταμείων Κύριας Ασφάλισης Αυτοαπασχολούμενων»

Α. ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ

Με την προτεινόμενη τροπολογία αντιμετωπίζεται προσωρινά η συνεχώς διογκούμενη, λόγω των εφαρμοζόμενων μνημονιακών υφεσιακών πολιτικών, αδυναμία των ασφαλισμένων στον ΟΑΕΕ και γενικότερα στα Ταμεία Κύριας Ασφάλισης Αυτοαπασχολούμενων να ανταπεξέλθουν στις ασφαλιστικές τους υποχρεώσεις. Η υιοθέτησή της κρίνεται απαραίτητη για τη στήριξη των οφειλετών, οι οποίοι, λόγω της δυσχερούς οικονομικής συγκυρίας που προκαλείται από τις νεοφιλελεύθερες πολιτικές λιτότητας, αντιμετωπίζουν σημαντικά προβλήματα ταμειακής ρευστότητας και στερούνται των δικαιωμάτων τους για σύνταξη και ιατροφαρμακευτική περίθαλψη.

Παρότι η ουσιαστική και πλήρης αντιμετώπιση των προβλημάτων των μικρών επιχειρήσεων και των αυτοαπασχολούμενων δεν μπορεί να αποσυνδεθεί από τη ριζική ανατροπή των μνημονιακών πολιτικών, με την παρούσα τροπολογία προτείνεται η άμεση αντιμετώπιση κάποιων βασικών αναγκών των ασφαλισμένων του ΟΑΕΕ και λοιπών Ταμείων Κύριας Ασφάλισης Αυτοαπασχολούμενων. Η διασφάλιση επαρκών κοινωνικών δικαιωμάτων των ασφαλισμένων εντάσσεται επίσης στο πλαίσιο της αναγκαίας προσπάθειας για την ανασύνταξη και τη διατήρηση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων και την αύξηση των εσόδων του ΟΑΕΕ και δεν είναι ανεξάρτητη από την ανάγκη για την παραγωγική ανασυγκρότηση της οικονομίας.

Με το πρώτο άρθρο ρυθμίζεται η δυνατότητα συμψηφισμού των οφειλών με ποσά συντάξεων, καθώς και η παρακράτηση οφειλών από τα μηνιαία ποσά συντάξεων, για υποψήφιους συνταξιούχους όλων των Ταμείων Κύριας Ασφάλισης Αυτοαπασχολούμενων. Με την ισχύουσα νομοθεσία η αύξηση των οφειλών θέτει τους ασφαλισμένους σε αδυναμία θεμελίωσης συνταξιοδοτικού δικαιώματος. Παράλληλα, δημιουργεί τεράστιο οικονομικό πρόβλημα στα Ταμεία, θέτοντας μελλοντικά σε κίνδυνο τη δυνατότητα παροχής συντάξεων και ιατροφαρμακευτικής περίθαλψης, ακόμη και για τους συνεπείς ασφαλισμένους. Στο άρθρο 32, παρ. 3, του Ν. 4075/2012 ορίζεται ότι για την έναρξη της συνταξιοδότησης το οφειλόμενο ποσό εισφορών δεν πρέπει να ξεπερνά τριάντα (30) μηνιαίες συντάξεις κατωτάτων ορίων λόγω γήρατος, προσαυξημένο με τα αναλογούντα πρόσθετα τέλη και λοιπές επιβαρύνσεις και μέχρι του ποσού των 20.000 ευρώ, ενώ δίνεται η δυνατότητα παρακράτησης από τη σύνταξη σε 40 μηνιαίες δόσεις. Στις παρούσες συνθήκες, όμως, τα οφειλόμενα ποσά είναι πολύ μεγαλύτερα, με αποτέλεσμα να μην μπορούν να συνταξιοδοτηθούν ασφαλισμένοι με θεμελιωμένα δικαιώματα, ήδη και χωρίς την προσμέτρηση του χρόνου για τον οποίο οφείλουν εισφορές, καθιστώντας επιβεβλημένη την αύξηση του ορίου και την επιμήκυνση των δόσεων. Παρατηρείται επίσης το φαινόμενο να ειδοποιείται ο υποψήφιος συνταξιούχος για την οφειλή του πολλούς μήνες, ακόμα και έτη, μετά την υποβολή της αιτήσεώς του, με αποτέλεσμα τα αναδρομικά ποσά συντάξεων να υπερκαλύπτουν την οφειλή, αλλά τα Ταμεία να μην προχωρούν στον συμψηφισμό λόγω του ορίου των 20.000 €.

Με το δεύτερο άρθρο ρυθμίζεται προσωρινά το κατεπείγον κοινωνικό ζήτημα που έχει δημιουργηθεί όσον αφορά την ιατροφαρμακευτική κάλυψη των ασφαλισμένων του ΟΑΕΕ και των οικογενειών τους, την οποία τώρα στερούνται από τον ΕΟΠΥΥ λόγω της αδυναμίας πληρωμής των τρεχουσών εισφορών. Όπως υπολογίζεται σήμερα, 1 στους 2 ελεύθερους επαγγελματίες έχει ήδη ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τον ΟΑΕΕ και είναι –αυτός και η οικογένειά του– χωρίς ιατροφαρμακευτική και νοσοκομειακή περίθαλψη. Με την προτεινόμενη διάταξη οι ρυθμίσεις για την περίθαλψη των ασφαλισμένων στον ΟΑΕΕ, οι οποίοι με την ισχύουσα νομοθεσία υποχρεώνονται στην καταβολή εισφορών για όλο το έτος προκειμένου να θεωρήσουν βιβλιάριο ασθενείας, εναρμονίζονται με αυτές για τους εργαζόμενους που υπάγονται σε άλλα Ταμεία, οι οποίοι καλύπτονται για τις παροχές ασθένειας με την πραγματοποίηση πολύ λιγότερων ημερών ασφάλισης.

Β. ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΗ ΤΡΟΠΟΛΟΓΙΑ-ΠΡΟΣΘΗΚΗ

Άρθρο 1

«Επιτρέπεται η συνταξιοδότηση και η σύνταξη καταβάλλεται από την ημερομηνία που προβλέπουν οι καταστατικές διατάξεις κάθε Ταμείου Κύριας Ασφάλισης Αυτοαπασχολούμενων, εάν το οφειλόμενο ποσό δεν ξεπερνά τα σαράντα χιλιάδες (40.000) ευρώ. Προς ολική ή μερική εξόφληση των οφειλόμενων ποσών παρακρατείται έως και το 75% των ποσών συντάξεων που δικαιούται ο συνταξιούχος για το διάστημα από την υποβολή της αίτησης έως την έκδοση της απόφασης συνταξιοδότησης. Το υπόλοιπο της οφειλής, προσαυξημένο με τα πρόσθετα τέλη, συμψηφίζεται ή παρακρατείται από τα ποσά των μηνιαίων συντάξεων σε ίσες μηνιαίες δόσεις που δεν μπορούν να ξεπερνούν τις εξήντα (5 έτη). H πρώτη δόση παρακρατείται από τον πρώτο μήνα καταβολής (όχι απονομής) της σύνταξης. Το επιπλέον των 40.000 € ποσό πρέπει να καταβληθεί εφάπαξ εντός 2 μηνών από την κοινοποίηση στον υποψήφιο συνταξιούχο του σχετικού εγγράφου της υπηρεσίας, άλλως θεωρείται ληξιπρόθεσμο το σύνολο της οφειλής».


Άρθρο 2

Το δικαίωμα για παροχές ασθένειας σε είδος (ιατροφαρμακευτική και νοσοκομειακή περίθαλψη) από τον Κλάδο Υγείας του Οργανισμού Ασφάλισης Ελεύθερων Επαγγελματιών ισχύει για τα έτη 2013 – 2014 για τους ασφαλισμένους που έχουν καταβάλει μία (1) τουλάχιστον εισφορά ανά εξάμηνο. Το δικαίωμα για ιατροφαρμακευτική περίθαλψη ισχύει και για ασφαλισμένους με ληξιπρόθεσμα χρέη, εφόσον καταβάλουν εφάπαξ τις ως άνω απαιτούμενες εισφορές.


Αθήνα, 14 - 03- 2013

Οι προτείνοντες βουλευτές

Στρατούλης Δημήτριος
Καραγιαννίδης Χρήστος
Μπάρκας Κωνσταντίνος
Μπόλαρη Μαρία
Σταθάς Γιάννης
Χαραλαμπίδου Δέσποινα
Αγαθοπούλου Ειρήνη
Αμανατίδης Ιωάννης
Αμμανατίδου-Πασχαλίδου Ευαγγελία
Βαλαβάνη Νάντια
Βαμβακά Ευγενία (Τζένη)
Γεωργοπούλου Έφη
Διακάκη Μαρία
Δούρου Ειρήνη (Ρένα)
Δριτσέλη Παναγιώτα
Θεοπεφτάτου Αφροδίτη
Ιγγλέζη Αικατερίνη
Κανελλοπούλου Μαρία
Καφαντάρη Χαρά
Κουράκης Αναστάσιος
Κουρουμπλής Παναγιώτης
Κριτσωτάκης Μιχάλης
Κυριακάκης Βασίλης
Λαφαζάνης Παναγιώτης
Μιχαλάκης Νίκος
Ουζουνίδου Ευγενία
Παναγούλης Ευστάθιος
Πάντζας Γεώργιος
Πετράκος Αθανάσιος
Σαμοΐλης Στέφανος
Συρμαλένιος Νίκος
Τριανταφύλλου Μαρία
Τσουκαλάς Δημήτρης
Χατζηλάμπρου Βασίλης


ΤΟ ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ
Από το Blogger.