Θερινές Εκπτώσεις 2025: Πώς να μην πέσετε θύματα ψεύτικων προσφορών
Tην προσεχή Δευτέρα 14 Ιουλίου κάνουν «ποδαρικό» οι θερινές εκπτώσεις 2025 που θα διαρκέσουν ένα ενάμιση μήνα με καταληκτική ημερομηνία την 30η Αυγούστου. Οι καταναλωτές προετοιμάζονται για τις αγορές τους σε μειωμένες τιμές όμως πάντα εγκυμονεί ο κίνδυνος για πλασματικές προσφορές και «παιχνίδια» με την τιμολόγηση των προϊόντων.
Προσοχή στις θερινές εκπτώσεις 2025: Τα σημεία για να ξεχωρίσετε τις «ψεύτικες» προσφορές
Οι καταναλωτές καλούνται να αξιοποιήσουν τις μειωμένες τιμές, χωρίς να παρασυρθούν από παραπλανητικές τακτικές σημειώνει η Ένωση Εργαζόμενων Καταναλωτών Ελλάδος και παραθέτει τα σημεία που χρήζουν προσοχής.
Η προεκπτωτική τιμή πρέπει να είναι αληθινή
Ως προγενέστερη τιμή, πρέπει να εμφανίζεται η χαμηλότερη τιμή που είχε το προϊόν τον τελευταίο μήνα, όχι αυθαίρετα υψηλή για να φαίνεται μεγαλύτερη η έκπτωση.
Σε κάθε ανακοίνωση περί μείωσης τιμής υποδεικνύεται η προγενέστερη τιμή που εφάρμοζε ο προμηθευτής για καθορισμένο χρονικό διάστημα πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο προμηθευτής κατά τη διάρκεια του χρονικού διαστήματος των τριάντα (30) ημερών πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής. Όταν το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά για λιγότερο από τριάντα (30) ημέρες, ως προγενέστερη τιμή νοείται η χαμηλότερη τιμή που εφάρμοσε ο προμηθευτής στο χρονικό διάστημα που το προϊόν κυκλοφορεί στην αγορά. Αν η τιμή μειώνεται προοδευτικά κατά τη διάρκεια των εξήντα (60) ημερών, πριν από την εφαρμογή της μείωσης της τιμής, ως προγενέστερη τιμή νοείται η τιμή που ίσχυε πριν από την εφαρμογή της πρώτης από τις διαδοχικές μειώσεις τιμών. Παράδειγμα: Αρχική τιμή στις 10 Ιουνίου (χωρίς διαγραφές/προσφορές κλπ.) 150 €. Η πραγματική προσφερόμενη τιμή 120 €. Την 11-7-2024 η προσφερόμενη τιμή είναι 115 €, επομένως η έκπτωση είναι (120-115=) 5 €. (Νόμος 5111/2024)
Επιτρέπεται, συμπληρωματικά, και η αναγραφή ποσοστού έκπτωσης.
Η έκπτωση πρέπει να αποτυπώνεται ξεκάθαρα.
Είναι νόμιμο να αναγράφεται και ποσοστό έκπτωσης (π.χ. -20%), αλλά η τελική τιμή και η προγενέστερη πρέπει να είναι σαφείς.
Εάν οι εκπτώσεις αφορούν το μεγαλύτερο μέρος των προϊόντων (άνω του 60%), το κατάστημα οφείλει να το αναγράφει στην είσοδο ή τη βιτρίνα. Αν οι εκπτώσεις αφορούν συγκεκριμένα είδη, πρέπει να αναφέρεται.
Ο τρόπος με τον οποίο υπολογίζεται και προβάλλεται η μειωμένη τιμή, πρέπει να είναι ακριβής και να ανταποκρίνεται στην αλήθεια. Εφόσον παρέχεται μειωμένη τιμή σε περισσότερα από το 60% του συνόλου των πωλούμενων ειδών, θα πρέπει να αναγράφεται στην προθήκη του καταστήματος και να γνωστοποιείται σε οποιαδήποτε άλλη εμπορική επικοινωνία, το παρεχόμενο ποσοστό έκπτωσης και στην περίπτωση που υπάρχουν διαφορετικά ποσοστά έκπτωσης, ανά κατηγορίες προϊόντων, θα πρέπει να αναγράφεται το εύρος του παρεχόμενου ποσοστού («από …. % έως …. %»).
Σε κάθε άλλη περίπτωση, θα αναγράφεται ότι οι εκπτώσεις αφορούν επιλεγμένα είδη, με αναφορά στο αντίστοιχο ποσοστό.
Κρατήστε την απόδειξη και ενημερωθείτε για την πολιτική αλλαγών ή επιστροφών, ειδικά σε προϊόντα προσφοράς.
Κατά την περίοδο των εκπτώσεων οι καταναλωτές καλούνται:
- Να ιεραρχούν τις ανάγκες τους και να ψωνίζουν βάσει του προϋπολογισμού τους.
- Να πραγματοποιούν έρευνα αγοράς πριν καταλήξουν σε κάποιο συγκεκριμένο προϊόν.
- Να μην παρασύρονται από υπερβολικά μεγάλα ποσοστά έκπτωσης.
- Να ελέγχουν – όσο είναι δυνατόν- την ποιότητα και την αυθεντικότητα του προϊόντος και να λαμβάνουν υπόψη το συσχετισμό ποιότητας-κόστους.
- Να ενημερώνονται για την πολιτική που ακολουθεί το κάθε κατάστημα σε περίπτωση ελαττωματικού προϊόντος, ύπαρξης εγγύησης κ.λπ.
- Για τον λόγο αυτόν, θα πρέπει οι καταναλωτές να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί ώστε να αναγνωρίζουν τις αθέμιτες και παράνομες εμπορικές πρακτικές.