Το νέο «όπλο» της εφορίας για τα κρυμμένα τετραγωνικά και τα ενοίκια

Στο νέο ψηφιακό μητρώο θα καταχωρηθούν εκ νέου όλα τα ακίνητα των φορολογουμένων, ανεξαρτήτως χρήσης – από κατοικίες και επαγγελματικούς χώρους μέχρι αγροτεμάχια και αποθήκες.
Ένα νέο ψηφιακό εργαλείο, με στόχο την πλήρη καταγραφή και έλεγχο της ακίνητης περιουσίας στη χώρα, ενεργοποιεί μέσα στις επόμενες εβδομάδες η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων. Πρόκειται για το Μητρώο Ιδιοκτησίας και Διαχείρισης Ακινήτων (ΜΙΔΑ), το οποίο φιλοδοξεί να βάλει τέλος στην πολυδιάσπαση στοιχείων που σήμερα καταγράφονται αποσπασματικά στο Ε9, το Κτηματολόγιο, τους λογαριασμούς κοινής ωφέλειας και άλλα πληροφοριακά συστήματα.
Στο νέο ψηφιακό μητρώο θα καταχωρηθούν εκ νέου όλα τα ακίνητα των φορολογουμένων, ανεξαρτήτως χρήσης – από κατοικίες και επαγγελματικούς χώρους μέχρι αγροτεμάχια και αποθήκες. Για κάθε ακίνητο θα δημιουργηθεί ατομικός ψηφιακός φάκελος, ο οποίος θα περιλαμβάνει αναλυτικά στοιχεία όπως το είδος και η χρήση, η επιφάνεια, ο όροφος, η κατάσταση ηλεκτροδότησης ή μίσθωσης, τα στοιχεία των ενοικιαστών, καθώς και πληροφορίες που σχετίζονται με την πολεοδομική, φορολογική και κτηματολογική του εικόνα. Ο βασικός στόχος του ΜΙΔΑ είναι η εξάλειψη των αποκλίσεων και των αντικρουόμενων καταγραφών τετραγωνικών μέτρων και άλλων χαρακτηριστικών που προκαλούν φορολογική αδιαφάνεια και καθυστερήσεις σε πράξεις μεταβίβασης.
Το Dnews.gr παραθέτει δέκα ερωτήσεις -α απαντήσεις για το Μητρώο Ιδιοκτησίας και Διαχείρισης Ακινήτων (ΜΙΔΑ):
1. Τι είναι το ΜΙΔΑ;
Το Μητρώο Ιδιοκτησίας και Διαχείρισης Ακινήτων (ΜΙΔΑ) είναι μια νέα ψηφιακή πλατφόρμα της ΑΑΔΕ που καταγράφει με ακρίβεια όλα τα ακίνητα στην Ελλάδα. Για κάθε ακίνητο δημιουργείται ένας ψηφιακός φάκελος με στοιχεία για τη χρήση, την επιφάνεια, τους ενοικιαστές, την ηλεκτροδότηση, την πολεοδομική και φορολογική του κατάσταση.
2. Ποιος είναι ο σκοπός του ΜΙΔΑ;
Το ΜΙΔΑ στοχεύει να εξαλείψει τις ασυμφωνίες μεταξύ των στοιχείων που δηλώνονται σε διαφορετικές βάσεις (όπως Ε9, Κτηματολόγιο, ΔΕΗ κ.ά.) και να μειώσει τη φοροδιαφυγή. Παράλληλα, διευκολύνει τις διαδικασίες μεταβίβασης ακινήτων και προσφέρει πλήρη διαφάνεια στη διαχείριση της ακίνητης περιουσίας.
3. Πότε θα τεθεί σε λειτουργία;
Η πρώτη φάση λειτουργίας του ΜΙΔΑ έχει προγραμματιστεί για το καλοκαίρι του 2025. Θα ακολουθήσει η διασύνδεσή του με το Κτηματολόγιο και άλλες δημόσιες υπηρεσίες.
4. Ποιοι είναι υποχρεωμένοι να δηλώσουν τα ακίνητά τους στο ΜΙΔΑ;
Όλοι οι φορολογούμενοι που κατέχουν ακίνητα στην Ελλάδα – είτε είναι ιδιοκτήτες κατοικιών, επαγγελματικών χώρων ή αγροτεμαχίων – πρέπει να τα δηλώσουν στο ΜΙΔΑ. Επίσης, οι μισθώσεις θα πρέπει να δηλώνονται από ενοικιαστές και ιδιοκτήτες.
5. Τι στοιχεία θα καταγράφονται για κάθε ακίνητο;
Θα καταχωρούνται στοιχεία όπως: είδος και χρήση του ακινήτου, επιφάνεια, ΚΑΕΚ, ΑΤΑΚ, όροφος, κατάσταση (μισθωμένο, κενό, δωρεάν παραχωρημένο), αριθμοί παροχής ρεύματος και νερού, πολεοδομικά στοιχεία, καθώς και στοιχεία για εκκρεμείς δικαστικές διαφορές ή αγροτικές επιδοτήσεις.
6. Θα υπάρξουν επιπτώσεις για όσους έχουν δηλώσει λάθος τετραγωνικά ή ελλιπή στοιχεία;
Η κυβέρνηση θα αποφασίσει αν οι αποκλίσεις που θα εντοπιστούν μέσω του ΜΙΔΑ θα οδηγήσουν σε αναδρομικούς φόρους ή αν θα υπάρξει μια νέα αφετηρία υπολογισμού φόρων χωρίς ποινές για το παρελθόν.
7. Πώς επηρεάζει το ΜΙΔΑ τις μεταβιβάσεις ακινήτων;
Το ΜΙΔΑ θα επιταχύνει και θα απλοποιήσει τις μεταβιβάσεις, καθώς θα παρέχει σε όλους τους φορείς πρόσβαση σε επικαιροποιημένα και πλήρη στοιχεία για κάθε ακίνητο, εξαλείφοντας την ανάγκη πολλαπλών ελέγχων.
8. Ποιες υπηρεσίες θα διασυνδεθούν με το ΜΙΔΑ;
Το μητρώο θα διασυνδεθεί με το Taxisnet, το Κτηματολόγιο, τον ΔΕΔΔΗΕ, τις εταιρείες ύδρευσης, το ΤΕΕ, τα υποθηκοφυλακεία, τα δικαστήρια, καθώς και με άλλες δημόσιες και ιδιωτικές πλατφόρμες που διαθέτουν στοιχεία για ακίνητα.
9. Ποιες είναι οι κυριότερες τεχνικές δυσκολίες;
Η μεγαλύτερη πρόκληση είναι η τεχνική διασύνδεση του ΜΙΔΑ με υπάρχοντα συστήματα όπως το Περιουσιολόγιο και το Κτηματολόγιο, τα οποία έχουν διαφορετικές βάσεις δεδομένων, πρότυπα και επίπεδα πληρότητας. Η ενοποίηση αυτών των πληροφοριών απαιτεί σημαντικό έργο αντιστοίχισης, καθαρισμού και επιβεβαίωσης των δεδομένων, ώστε να διασφαλιστεί η ακρίβεια και η αξιοπιστία του νέου μητρώου.
10. Υπάρχουν δυσκολίες συμμετοχής των πολιτών;
Ναι, αναμένεται να υπάρξουν προκλήσεις στην ενεργό συμμετοχή των ιδιοκτητών, κυρίως λόγω άγνοιας, γραφειοκρατικής κόπωσης ή αδυναμίας να συγκεντρώσουν όλα τα απαραίτητα δικαιολογητικά (τίτλους, άδειες, αριθμούς παροχής, ΚΑΕΚ κ.λπ.). Επιπλέον, η πολυπλοκότητα παλαιών περιπτώσεων ιδιοκτησίας (π.χ. κληρονομιές χωρίς συμβόλαια ή αμφισβητούμενα δικαιώματα) ενδέχεται να καθυστερήσει ή να δυσκολέψει τη σωστή καταγραφή.