Αλλάζουν τα καρτελάκια στα σούπερ μάρκετ - Η νέα ένδειξη για τους καταναλωτές

Από το Φθινόπωρο θα αλλάξουν τα καρτελάκια των προϊόντων στα σούπερ μάρκετ προκειμένου να ενημερώνονται οι καταναλωτές για τυχόν μείωση ποσότητας του προϊόντος αλλά και την ταυτόχρονη άνοδο της τιμής.
Από το φθινόπωρο αναμένονται σημαντικές αλλαγές στα ράφια των σούπερ μάρκετ, καθώς τίθεται σε ισχύ η υποχρέωση να φέρουν σήμανση τα προϊόντα στα οποία έχει μειωθεί η ποσότητα χωρίς αντίστοιχη μείωση στην τιμή, με στόχο να περιοριστούν οι έμμεσες αυξήσεις τιμών και να προστατευθούν οι καταναλωτές. Η ρύθμιση αυτή εμπνέεται από το μοντέλο που εφαρμόζεται ήδη στη Γαλλία.
Το φαινόμενο του λεγόμενου «shrinkflation» έκανε την εμφάνισή του κατά την περίοδο της πληθωριστικής κρίσης, όταν προμηθευτές μείωναν τις ποσότητες και τις συσκευασίες των προϊόντων, διατηρώντας όμως τις ίδιες τιμές, προκειμένου να αυξήσουν τα περιθώρια κέρδους. Σύμφωνα με ανώτατο στέλεχος του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων, πρόκειται για πρακτική που δεν είναι παράνομη, καθώς και στη συσκευασία και στο ράφι αναγράφονται καθαρά τόσο η ποσότητα όσο και η τιμή. Ωστόσο, είναι σημαντικό οι καταναλωτές να ενημερώνονται ξεκάθαρα όταν αγοράζουν προϊόντα σε μικρότερη ποσότητα, ώστε να μπορούν να επιλέξουν αν θα τα προμηθευτούν ή όχι. Τα σούπερ μάρκετ δεν καθορίζουν τις ποσότητες ή τις τιμές. Πωλούν με βάση τα τιμολόγια των προμηθευτών και δεν μπορούν να πουλήσουν φθηνότερα όταν οι τιμές είναι προκαθορισμένες.
Σύμφωνα με την εφημερίδα «Ελεύθερος Τύπος», αν και οι λεπτομέρειες των εξαγγελιών που έκανε ο Πρωθυπουργός στο Υπουργικό Συμβούλιο της 28ης Μαΐου δεν έχουν ακόμα αποσαφηνιστεί, εντός του καλοκαιριού και πιθανόν τον Ιούλιο, αναμένεται η έκδοση των σχετικών υπουργικών αποφάσεων που θα καθορίσουν το νέο πλαίσιο για την πώληση αυτών των προϊόντων. Εκπρόσωποι των σούπερ μάρκετ τονίζουν ότι η σήμανση για τα προϊόντα με μειωμένο περιεχόμενο θα πρέπει να τοποθετείται απευθείας πάνω στη συσκευασία και όχι σε ξεχωριστά ταμπελάκια στο ράφι, καθώς κάτι τέτοιο θα επιβάρυνε τις ίδιες τις αλυσίδες λιανεμπορίου αντί για τους προμηθευτές που ευθύνονται για τις αλλαγές.
Η λύση που προτείνεται είναι ένα ευδιάκριτο αυτοκόλλητο απευθείας πάνω στη συσκευασία, το οποίο θα τοποθετείται από τον προμηθευτή, ώστε ο καταναλωτής να έχει άμεση πληροφόρηση. Επιπλέον, τονίζεται ότι ήδη τα ράφια των σούπερ μάρκετ είναι γεμάτα με σήμανση, ειδικά μετά την εφαρμογή του νέου Κώδικα Δεοντολογίας που απαιτεί την αναγραφή της χαμηλότερης τιμής των τελευταίων 30 ημερών σε προϊόντα σε προσφορά, καθώς και την ύπαρξη σήμανσης στο πλαίσιο του «καλαθιού του νοικοκυριού».
Η λίστα των προϊόντων στα οποία έχει μειωθεί το περιεχόμενο χωρίς ανάλογη μείωση της τιμής συνεχώς μεγαλώνει. Περιλαμβάνει πλέον ευρύ φάσμα ειδών, όπως γιαούρτια, δημητριακά, σάλτσες, σοκολατοειδή, πατατάκια, συσκευασμένα τυριά, καφέδες, ψωμί του τοστ, καθώς και είδη καθαριότητας και προσωπικής φροντίδας, όπως απορρυπαντικά, σαμπουάν, αφρόλουτρα και βρεφικές πάνες. Ενδεικτικά, δημητριακά γνωστής μάρκας που μέχρι πρόσφατα πωλούνταν σε συσκευασία 600 γραμμαρίων με τιμή 6,83 ευρώ, πλέον κυκλοφορούν στα 540 γραμμάρια.
Αντί η τιμή να μειωθεί στα 6,10 ευρώ, αυξήθηκε στα 7,48 ευρώ και πλέον διατίθενται στα 6,95 ευρώ. Αυτό σημαίνει ότι οι καταναλωτές αγοράζουν λιγότερο προϊόν, πληρώνοντας ταυτόχρονα και περισσότερα χρήματα. Παρόμοια περίπτωση αποτελεί και γνωστή γαλακτοβιομηχανία, η οποία μείωσε το βάρος στα γιαούρτια της, κρατώντας σταθερή την τιμή. Πιο συγκεκριμένα, ενώ προηγουμένως πωλούνταν τρία γιαούρτια των 200 γραμμαρίων προς 3,58 ευρώ, πλέον προσφέρονται τρία γιαούρτια των 190 γραμμαρίων στην ίδια τιμή, παρότι το κόστος με βάση την ποσότητα θα έπρεπε να διαμορφωθεί στα 3,40 ευρώ.