Header Ads

Μαύρα μαντάτα για την αγορά εργασίας - ΄Ενας στους τρεις κάνουν άσχετο επάγγελμα με αυτό που σπούδασαν

Μαύρα μαντάτα για την αγορά εργασίας - ΄Ενας στους τρεις κάνουν άσχετο επάγγελμα με αυτό που σπούδασαν

Ένας στους 3 εργαζομένους με πανεπιστημιακή μόρφωση στην Ελλάδα απασχολείται σε θέσεις εργασίας που απαιτούν λιγότερα προσόντα, κατατάσσοντας τη χώρα μας στην τρίτη θέση στην ΕΕ.

Σύμφωνα με μελέτη του Κεντρου Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής της ΓΣΕΕ (ΚΑΝΕΠ/ΓΣΕΕ), σχεδόν σε όλους τους παραγωγικούς κλάδους της χώρας, παρατηρείται εργασιακή υποτίμηση απασχολούμενων με υψηλά μορφωτικά προσόντα και παράλληλα μαθησιακή καθήλωση των εργαζομένων με χαμηλότερη μόρφωση.

Όσον αφορά το μεγάλο κεφάλαιο της αναντιστοιχίας δεξιοτήτων στη χώρα μας, το 33,9% των εργαζομένων απόφοιτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης εργάζεται σε θέσεις εντελώς διαφορετικού γνωστικού αντικειμένου από αυτό των σπουδών του. Μακράν το υψηλότερο ποσοστό παρουσιάζουν οι απόφοιτοι γεωπονικών και κτηνιατρικών σπουδών, με το 73% των πτυχιούχων που εργάζονται, να απασχολούνται σε θέσεις διαφορετικού γνωστικού αντικειμένου. Πολύ υψηλά ποσοστά αναντιστοιχίας εμφανίζουν επίσης οι πτυχιούχοι καλών τεχνών και ανθρωπιστικών σπουδών (51,9%), ενώ ακολουθούν οι σπουδές μηχανικού και δομικών έργων (48%) και οι σπουδές στις θετικές επιστήμες και στην πληροφορική (46%).
Αντιθέτως, τα δεδομένα παρουσιάζονται πιο ευοίωνα για τους αποφοίτους σπουδών παροχής υπηρεσιών (10,8%) αλλά και για τους πτυχιούχους σχολών κοινωνικών επιστημών, νομικής και διοίκησης επιχειρήσεων, μεταξύ των οποίων το ποσοστό οριζόντιας αναντιστοιχίας κυμαίνεται στο 15,7%. 

Ειδικότερα ενώ μέχρι το 2010 το ποσοστό των εργαζομένων απόφοιτων τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, η θέση εργασίας των οποίων υπολειπόταν του μορφωτικού τους επιπέδου, κυμαινόταν στην Ελλάδα πολύ κοντά στον ευρωπαϊκό μέσο όρο, από το 2011 το εν λόγω ποσοστό αυξάνεται μεταχύτατους ρυθμούς, με αποτέλεσμα το 2018 1 στους 3 (33,9%) εργαζομένους με πανεπιστημιακή μόρφωση στην Ελλάδα να απασχολείταισε θέσεις εργασίας που απαιτούν λιγότερα προσόντα, κατατάσσοντας τη χώρα μας στην τρίτη θέση στην ΕΕ των 28.

Όπως επισημαίνουν οι επιστημονικοί συνεργάτες των συνδικάτων, με αυτά τα δεδομένα διατηρείται η μόνιμη παθογένεια της “αναντιστοιχίας στην αγορά εργασίας”, με συνέπεια την φυγή εργαζομένων με υψηλό μορφωτικό επίπεδο στο εξωτερικό και την υποβάθμιση της παραγωγικότητας όσων διαθέτουν χαμηλότερο μορφωτικό επίπεδο.

Παράλληλα, σε δεύτερη μοίρα περνά ο, στην πραματικότητα, κομβικός ρόλος της επαγγελματικής εκπαίδευσης και κατάρτισης.

Αναλυτικότερα:

-Η ανεργία στην χώρα μας, υπερβαίνει τον ευρωπαϊκό μέσο όρο κατά 12,5 ποσοστιαίες μονάδες.

-Το ποσοστό των άνεργων πτυχιούχων είναι τετραπλάσιο σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο.

1Από το 2008 έως και το 2013, χάθηκαν περίπου 860.000 θέσεις εργασίας.

-Ταυτόχρονα, η Ελλάδα υπερβαίνει κατά τουλάχιστον 4 μονάδες τον ευρωπαϊκό μέσο όρο ως προς τους νέους με μορφωτικό επίπεδο τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

-Όμως, ο δείκτης υλικής αποστέρησης για τους Έλληνες νέους πτυχιούχους, υπερβαίνει τον μέσο ευρωπαϊκό κατά 16,5 ποσοστιαίες μονάδες.

-Οι διδακτορικοί τίτλοι, υπερδιπλασιάστηκαν σε σχέση με το 2001.Ιδιαίτερα στους κλάδους της Υγείας και των υπηρεσιών Πρόνοιας.

-Ωστόσο, το εισόδημα των Ελλήνων εργαζομένων, βάσει του μορφωτικού επιπέδου, μπορεί να συγκριθεί με κράτη, όπως η Βουλγαρία, η Ρουμανία, η Ουγγαρία και η Κροατία.

-Η οικονομική κρίση έπληξε το εισόδημα των εργαζομένων σε ποσοστό άνω του 36%, σε όλα τα μορφωτικά επίπεδα.

-“Πυρήνας” της απασχόλησης, είναι οι 895.000 πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις, οι οποίες αποτελούν το 99,7% του συνόλου και απασχολούν το 78% των εργαζομένων.Το υψηλότερο ποσοστό στην Ευρώπη.

-Το 46% των εργαζομένων (περίπου 820.000), απασχολείται στο εμπόριο, αλλά και στην επισκευή οχημάτων. Ακολουθούν τα τουριστικα καταλύματα και η εστίαση (345.000), ενώ στην τρίτη θέση βρίσκεται η μεταποιητική βιομηχανία (324.000).

-Στο Δημόσιο, οι περισσότεροι εργαζόμενοι καταγράφονται στη Δημόσια Διοίκηση (371.00), ενώ ακολουθούν η Παιδεία και η Υγεία.

Αλεξάνδρα Κλειδαρά
Από το Blogger.