Ελπίδα για χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας το ξεπάγωμα των αυτοκινητόδρομων
Πέρασαν από 40 κύματα, κόντεψαν να αποτελέσουν κάτι σαν… σύγχρονα Γεφύρια της Άρτας, φαίνεται όμως ότι οι μεγάλοι οδικοί άξονες που υλοποιούνται με συμβάσεις παραχώρησης και επί της ουσίας έμεναν παγωμένοι από τα τέλη του 2010 βρίσκονται στην τελική ευθεία… επανεκκίνησής τους.
Και αυτή τη φορά δείχνει να είναι πραγματικότητα και όχι κάποια… επικοινωνιακή εξαγγελία. Η δε θετική εξέλιξη προκαλεί… χαράς ευαγγέλια στους μεγαλοεργολάβους, κυρίως στις Ελλάκτωρ, J&P ΑΒΑΞ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ή ακόμα και στην Intrakat που βλέπουν τα projects επιτέλους να είναι ένα βήμα πριν την επανέναρξή τους και προσδοκούν σε αύξηση εσόδων και υλοποίηση ανεκτέλεστων συμβάσεων πολλών δις ευρώ συνολικά.
Την άμεση επανέναρξη των εργασιών προανήγγειλε προχθές ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, με αφορμή την υπογραφή της δανειακή σύμβασης ύψους 350 εκατ. ευρώ μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (το δάνειο των 350 εκατ. ευρώ για τους αυτοκινητοδρόμους εντάσσεται σε «πακέτο» τεσσάρων χρηματοδοτικών συμβάσεων, συνολικού ύψους 550 εκατ. ευρώ).
Το συνολικό ύψος του δανείου μεταξύ του ελληνικού δημοσίου και της ΕΤΕπ για τους αυτοκινητοδρόμους είναι 650 εκατ. ευρώ (οι υπογραφές για το υπόλοιπο ποσό αναμένονται στις αρχές του 2014) και αφορά στη χρηματοδότηση του ΠΑΘΕ, δηλαδή της Ολυμπίας Οδού και του αυτοκινητοδρόμου Αιγαίου, στο πλαίσιο της αναθεώρησης των 4 συμβάσεων παραχώρησης.
Δηλαδή, το δάνειο αφορά στα δύο μεγάλα οδικά έργα της Ολυμπίας Οδού και του αυτοκινητοδρόμου Αιγαίου, που εμφανίζουν ποσοστό ολοκλήρωσης της τάξης του 30% και 80%, αντίστοιχα.
Σε ό,τι αφορά το 5ο έργο των αυτοκινητοδρόμων, τον δρόμο Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα και Σπάρτη, ο υπουργός Υποδομών έκανε λόγο για «επώδυνες διαπραγματεύσεις με την ΕΤΕπ, προκειμένου το έργο να συνεχιστεί». Για το έργο υπήρξαν πρόσφατα από την ΕΤΕπ επιβαρυντικές προβλέψεις για τις μελλοντικές κυκλοφορίες, με αποτέλεσμα να θεωρείται μη βιώσιμο, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα απείλησε με διακοπή της χρηματοδότησης αλλά τελικά επήλθε συμβιβασμός, με το ελληνικό δημόσιο να αναλαμβάνει την αποπληρωμή των δανείων σε περίπτωση που η κυκλοφορία πιάσει το δυσμενέστερο σενάριο.
Αναφορικά με την Ιόνια Οδό και τον Ε65, κατά πληροφορίες το δημόσιο θα προχωρήσει μελλοντικά στην σύναψη δανείων για τα τμήματα των έργων που κατασκευάζονται ως δημόσια και αφορούν κομμάτια που συντηρούνται και λειτουργούν από τους παραχωρησιούχους στην προκειμένη περίπτωση από την ΓΕΚ-Τέρνα και τους Ισπανούς και αφορούν για την Ιόνια Οδό το Σχηματάρι-Χαλκίδα και στον Άξονα Κεντρικής Ελλάδας το Πέταλο του Μαλιακού.
Σε κάθε περίπτωση, η συγκεκριμένη χρηματοδότηση από την ΕΤΕπ σε συνδυασμό με τους πόρους 1,2 δισ. ευρώ που θα προέλθουν από την αναδιανομή του ΕΣΠΑ (σημείο-κλειδί ότι η Κομισιόν επιτρέποντας την αναθεώρηση των έργων του ΕΣΠΑ προκειμένου να εξασφαλιστούν οι αναγκαίοι πόροι), συν τις αποζημιώσεις κ.λπ., κλείνει ουσιαστικά το χρηματοδοτικό κενό των τεσσάρων οδικών αξόνων που οφείλεται στη διακοπή της χρηματοδότησης από ξένα τραπεζικά ιδρύματα.
Ουσιαστικά ανοίγει ο δρόμος για την επανεκκίνηση των έργων τα οποία θα δώσουν χιλιάδες θέσεις εργασίας και θα αποτελέσουν ισχυρή τονωτική ένεση για την οικονομία. Όπως είπε ο κ. Χρυσοχοΐδης, εντός του επόμενου δεκαημέρου θα έρθουν στη Βουλή προς ψήφιση οι τροποποιημένες συμβάσεις (Ολυμπία Οδός, Ιονία Οδός, Μαλιακός - Κλειδί, Άξονας Κεντρικής Ελλάδας και Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα) και θα ανοίξει έτσι ο δρόμος για την επανεκκίνηση των εργασιών που θα δημιουργήσουν τουλάχιστον 20.000 νέες θέσεις εργασίας, δίνοντας πολύτιμη αναπτυξιακή ανάσα στην ελληνική οικονομία. Σημειώνεται ότι ήδη οι συμβάσεις έχουν σταλεί προς έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο.
Πάντως, αξίζει να σημειώσουμε ότι οι νέες συμβάσεις προβλέπουν και την πλήρη εγγύηση του Δημοσίου για τα έσοδα που θα έχουν οι εταιρείες διαχείρισης από τα διόδια. Αν δηλαδή τα έσοδα είναι χαμηλότερα από το επίπεδο που θα αναφέρεται στις συμβάσεις, το Δημόσιο θα καλείται να πληρώσει τη διαφορά (με αντίστοιχη μείωση των εσόδων που θα είχε το ίδιο), ενώ από την άλλη πλευρά δέχεται, κατά πληροφορίες, να πληρώνεται τελευταίο, όχι μόνο για τα έσοδα από τα διόδια, αλλά και για κάθε άλλη πληρωμή (λ.χ. απόδοση ΦΠΑ από τα διόδια).
Όπως προβλέπεται στα σχέδια των υπό τροποποίηση συμβάσεων παραχώρησης, εφόσον τα έσοδα του παραχωρησιούχου κατά την περίοδο λειτουργίας του άξονα είναι ελλειμματικά (λόγω μικρού κυκλοφοριακού φόρτου), τότε το Δημόσιο θα αναλαμβάνει να καλύψει το κενό από το μερίδιο των εσόδων του από τα διόδια.
Ολα αυτά, εκτός από την καταβολή αποζημιώσεων ύψους 400 εκατ. ευρώ, την απόφαση επιπλέον χρηματοδότησης έργων άνω των 1,2 δις ευρώ και, σε δύο περιπτώσεις, τη γενναία περικοπή του τεχνικού αντικειμένου (στην Ιόνια Οδό και ειδικότερα το θέμα της Κλόκοβας, στην Ολυμπία Οδό).
Όπως γίνεται αντιληπτό, και σε ότι αφορά τις εγχώριες εταιρείες, οι όμιλοι Ελλάκτωρ, J&P Άβαξ, ΓΕΚ -Τέρνα είναι αυτές που θα επωφεληθούν άμεσα από το "ξεπάγωμα" των έργων ενώ δεκάδες μικρότερες εταιρείες ανά την χώρα εκτιμάται ότι θα δουλέψουν ως υπεργολάβοι στα εργοτάξια.
Και θυμίζουμε τα όσα το axiaplus από καιρό έχει αναδείξει για το ανέβασμα των στροφών στις μετοχές του κλάδου, απόρροια των τοποθετήσεων και ξένων funds ένεκα των προσδοκιών για την επανέναρξη των οδικών έργων αλλά και την διεκδίκηση διαφόρων projects και μιας σειράς από μπίζνες και αποκρατικοποιήσεις.
Γ. Παπακωνσταντίνου
Και αυτή τη φορά δείχνει να είναι πραγματικότητα και όχι κάποια… επικοινωνιακή εξαγγελία. Η δε θετική εξέλιξη προκαλεί… χαράς ευαγγέλια στους μεγαλοεργολάβους, κυρίως στις Ελλάκτωρ, J&P ΑΒΑΞ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ή ακόμα και στην Intrakat που βλέπουν τα projects επιτέλους να είναι ένα βήμα πριν την επανέναρξή τους και προσδοκούν σε αύξηση εσόδων και υλοποίηση ανεκτέλεστων συμβάσεων πολλών δις ευρώ συνολικά.
Την άμεση επανέναρξη των εργασιών προανήγγειλε προχθές ο υπουργός Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Μιχάλης Χρυσοχοΐδης, με αφορμή την υπογραφή της δανειακή σύμβασης ύψους 350 εκατ. ευρώ μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (το δάνειο των 350 εκατ. ευρώ για τους αυτοκινητοδρόμους εντάσσεται σε «πακέτο» τεσσάρων χρηματοδοτικών συμβάσεων, συνολικού ύψους 550 εκατ. ευρώ).
Το συνολικό ύψος του δανείου μεταξύ του ελληνικού δημοσίου και της ΕΤΕπ για τους αυτοκινητοδρόμους είναι 650 εκατ. ευρώ (οι υπογραφές για το υπόλοιπο ποσό αναμένονται στις αρχές του 2014) και αφορά στη χρηματοδότηση του ΠΑΘΕ, δηλαδή της Ολυμπίας Οδού και του αυτοκινητοδρόμου Αιγαίου, στο πλαίσιο της αναθεώρησης των 4 συμβάσεων παραχώρησης.
Δηλαδή, το δάνειο αφορά στα δύο μεγάλα οδικά έργα της Ολυμπίας Οδού και του αυτοκινητοδρόμου Αιγαίου, που εμφανίζουν ποσοστό ολοκλήρωσης της τάξης του 30% και 80%, αντίστοιχα.
Σε ό,τι αφορά το 5ο έργο των αυτοκινητοδρόμων, τον δρόμο Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα και Σπάρτη, ο υπουργός Υποδομών έκανε λόγο για «επώδυνες διαπραγματεύσεις με την ΕΤΕπ, προκειμένου το έργο να συνεχιστεί». Για το έργο υπήρξαν πρόσφατα από την ΕΤΕπ επιβαρυντικές προβλέψεις για τις μελλοντικές κυκλοφορίες, με αποτέλεσμα να θεωρείται μη βιώσιμο, η Ευρωπαϊκή Τράπεζα απείλησε με διακοπή της χρηματοδότησης αλλά τελικά επήλθε συμβιβασμός, με το ελληνικό δημόσιο να αναλαμβάνει την αποπληρωμή των δανείων σε περίπτωση που η κυκλοφορία πιάσει το δυσμενέστερο σενάριο.
Αναφορικά με την Ιόνια Οδό και τον Ε65, κατά πληροφορίες το δημόσιο θα προχωρήσει μελλοντικά στην σύναψη δανείων για τα τμήματα των έργων που κατασκευάζονται ως δημόσια και αφορούν κομμάτια που συντηρούνται και λειτουργούν από τους παραχωρησιούχους στην προκειμένη περίπτωση από την ΓΕΚ-Τέρνα και τους Ισπανούς και αφορούν για την Ιόνια Οδό το Σχηματάρι-Χαλκίδα και στον Άξονα Κεντρικής Ελλάδας το Πέταλο του Μαλιακού.
Σε κάθε περίπτωση, η συγκεκριμένη χρηματοδότηση από την ΕΤΕπ σε συνδυασμό με τους πόρους 1,2 δισ. ευρώ που θα προέλθουν από την αναδιανομή του ΕΣΠΑ (σημείο-κλειδί ότι η Κομισιόν επιτρέποντας την αναθεώρηση των έργων του ΕΣΠΑ προκειμένου να εξασφαλιστούν οι αναγκαίοι πόροι), συν τις αποζημιώσεις κ.λπ., κλείνει ουσιαστικά το χρηματοδοτικό κενό των τεσσάρων οδικών αξόνων που οφείλεται στη διακοπή της χρηματοδότησης από ξένα τραπεζικά ιδρύματα.
Ουσιαστικά ανοίγει ο δρόμος για την επανεκκίνηση των έργων τα οποία θα δώσουν χιλιάδες θέσεις εργασίας και θα αποτελέσουν ισχυρή τονωτική ένεση για την οικονομία. Όπως είπε ο κ. Χρυσοχοΐδης, εντός του επόμενου δεκαημέρου θα έρθουν στη Βουλή προς ψήφιση οι τροποποιημένες συμβάσεις (Ολυμπία Οδός, Ιονία Οδός, Μαλιακός - Κλειδί, Άξονας Κεντρικής Ελλάδας και Κόρινθος - Τρίπολη - Καλαμάτα) και θα ανοίξει έτσι ο δρόμος για την επανεκκίνηση των εργασιών που θα δημιουργήσουν τουλάχιστον 20.000 νέες θέσεις εργασίας, δίνοντας πολύτιμη αναπτυξιακή ανάσα στην ελληνική οικονομία. Σημειώνεται ότι ήδη οι συμβάσεις έχουν σταλεί προς έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο.
Πάντως, αξίζει να σημειώσουμε ότι οι νέες συμβάσεις προβλέπουν και την πλήρη εγγύηση του Δημοσίου για τα έσοδα που θα έχουν οι εταιρείες διαχείρισης από τα διόδια. Αν δηλαδή τα έσοδα είναι χαμηλότερα από το επίπεδο που θα αναφέρεται στις συμβάσεις, το Δημόσιο θα καλείται να πληρώσει τη διαφορά (με αντίστοιχη μείωση των εσόδων που θα είχε το ίδιο), ενώ από την άλλη πλευρά δέχεται, κατά πληροφορίες, να πληρώνεται τελευταίο, όχι μόνο για τα έσοδα από τα διόδια, αλλά και για κάθε άλλη πληρωμή (λ.χ. απόδοση ΦΠΑ από τα διόδια).
Όπως προβλέπεται στα σχέδια των υπό τροποποίηση συμβάσεων παραχώρησης, εφόσον τα έσοδα του παραχωρησιούχου κατά την περίοδο λειτουργίας του άξονα είναι ελλειμματικά (λόγω μικρού κυκλοφοριακού φόρτου), τότε το Δημόσιο θα αναλαμβάνει να καλύψει το κενό από το μερίδιο των εσόδων του από τα διόδια.
Ολα αυτά, εκτός από την καταβολή αποζημιώσεων ύψους 400 εκατ. ευρώ, την απόφαση επιπλέον χρηματοδότησης έργων άνω των 1,2 δις ευρώ και, σε δύο περιπτώσεις, τη γενναία περικοπή του τεχνικού αντικειμένου (στην Ιόνια Οδό και ειδικότερα το θέμα της Κλόκοβας, στην Ολυμπία Οδό).
Όπως γίνεται αντιληπτό, και σε ότι αφορά τις εγχώριες εταιρείες, οι όμιλοι Ελλάκτωρ, J&P Άβαξ, ΓΕΚ -Τέρνα είναι αυτές που θα επωφεληθούν άμεσα από το "ξεπάγωμα" των έργων ενώ δεκάδες μικρότερες εταιρείες ανά την χώρα εκτιμάται ότι θα δουλέψουν ως υπεργολάβοι στα εργοτάξια.
Και θυμίζουμε τα όσα το axiaplus από καιρό έχει αναδείξει για το ανέβασμα των στροφών στις μετοχές του κλάδου, απόρροια των τοποθετήσεων και ξένων funds ένεκα των προσδοκιών για την επανέναρξη των οδικών έργων αλλά και την διεκδίκηση διαφόρων projects και μιας σειράς από μπίζνες και αποκρατικοποιήσεις.
Γ. Παπακωνσταντίνου