Header Ads

Περί Θεσμών

1. Η έκδοση του σχετικού διατάγματος για την τελείωση της υπηρεσιακής μεταβολής δικαστικού λειτουργού στη θέση του Προέδρου ή του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου, αποτελεί κατά το Σύνταγμα διοικητική αρμοδιότητα του Προέδρου της Δημοκρατίας (ΠτΔ).

Η αρμοδιότητα αυτή του ΠτΔ είναι δέσμια, δηλαδή καθιστά υποχρεωτική από αυτόν την έκδοση (υπογραφή) του Προεδρικού Διατάγματος επιλογής, εφόσον διαπιστώσει ότι συντρέχουν οι προβλεπόμενες από τους κανόνες δικαίου πραγματικές ή νομικές προϋποθέσεις,όπως εν προκειμένω συντρέχουν, και εξαιρείται του απαραδέκτου που θεσπίζει η παράγραφος 6 του άρθρου 90 του Συντάγματος, αφού στην προκειμένη περίπτωση της ελλείψεως υπογραφής θεμελιώνεται παράλειψη του ΠτΔ να προβεί στην προβλεπόμενη νόμιμη ενέργεια, κατά παράβαση της αρχής της νομιμότητας που καλύπτει όλη τη δράση της Δημόσιας Διοίκησης.

Επομένως, η παράλειψη υπογραφής του σχετικού Προεδρικού διατάγματος υπόκειται οπωσδήποτε σε έλεγχο από το Συμβούλιο της Επικρατείας, αρκεί να προσφύγει σε αυτό ο έχων έννομο συμφέρον, χωρίς να αποκλείονται και όλα τα άλλα εκ του Συντάγματος αναγκαία μέσα αμύνης για την αποκατάσταση της ευθείας προσβολής της δημοκρατικής αρχής και την αθέμιτη καταρράκωση της λαϊκής κυριαρχίας, όπως εκφράστηκε από το Υπουργικό Συμβούλιο, με τις όποιες επιλογές του για την πλήρωση των προαναφερόμενων θέσεων.

2. Η στάση του ΠτΔ δικαιώνει, παρότι με μεγάλη καθυστέρηση, τον Πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη, ο οποίος καταψήφισε την εκλογή του στο ύψιστο πολιτειακό αξίωμα ως Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας. Η δικαίωση του, μάλιστα, επιβεβαιώνεται, αφ’ ενός μεν από τον απελθόντα Πρωθυπουργό κ. Τσίπρα και δη από τα αναφερόμενα σε συνέντευξή του ότι ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας τον «διαβεβαίωσε» για την από μέρους του υπογραφή των σχετικών Προεδρικών Διαταγμάτων, μετά το πέρας των εκλογών, αφ’ ετέρου δε από τη μη προσήλωσή του τελευταίου στις θεμελιώδεις αρχές και επιταγές του Συντάγματος, αλλά και στην αρχή της νομιμότητας, ως δρών διοικητικό όργανο.

3. Ο Πρωθυπουργός, εν’ όψει των ανωτέρω αλλά και προκειμένου να αποκαταστήσει τη νομιμότητα και το τρωθέν κύρος του θεσμού του ΠτΔ, καλόν είναι να επιστρέψει ως έχουν τα ανυπόγραφα σχέδια Προεδρικών Διαταγμάτων στον κ. Παυλόπουλο προς υπογραφή, ως εκ παραδρομής αποσταλλέντα ανυπόγραφα. Αν δεν το πράξει θα πλήξει πολλαπλώς τη δικαιοσύνη καθιστώντας πλέον αυτή όχι διακεκριμένη εξουσία αλλά υποτακτική, αφού θα εξωθήσει σε παραίτηση, τουλάχιστον από λόγους αρχής, τους ήδη νομίμως εκλεγέντες δικαστές και θα στιγματίσει τους νέους με τον λεκέ του κομματικά αρεστού. Δεν αρκεί ούτε το σωσίβιο της αρχαιότητας για να διασώσει τους τελευταίους, αφού η προσφυγή σε αυτήν μεταφυτεύει άκομψα αρχές της δημόσιας υπαλληλίας στην ανεξάρτητη Δικαιοσύνη.

4. Άκρως προβληματική και η στάση σύσσωμης της αντιπολίτευσης, ιδίως της Αξιωματικής, που δεν ζητεί από τον ΠτΔ να παραιτηθεί, εξαιτίας της συνταγματικής εκτροπής του. Μάλλον ο ΣΥΡΙΖΑ θέλει να εξαργυρώσει σε περίπτωση επιλογής νέων προσώπων, ιδίως για τη θέση του Εισαγγελέα του ΑΠ, τη δική του αδυναμία να καταστήσει την Ελληνική Δικαιοσύνη ταχεία και αποτελεσματική, μεταθέτοντας το άγος σοβαρών υποθέσεων (Novartis κλπ.), στους ώμους της νέας Κυβέρνησης.

Πόση ντροπή! Πόσοι ξεδιάντροποι!

5. Πόσο λυπάμαι που έφυγε ο Αριστόβουλος Μάνεσης χωρίς… διάδοχο!

Δημήτρης Ιωαννίδης
Από το Blogger.