Header Ads

Ραχήλ Μακρή: Τελικά προβλέπονται τέλη διέλευσης στη συμφωνία για τον ΤΑΡ;

Η ΔΙΑΡΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΟΥ συνεδρίασε στις 27 Νοεμβρίου 2013, με θέμα ημερήσιας διάταξης:
Συνέχιση της επεξεργασίας και εξέτασης του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής «Κύρωση Συμφωνίας Φιλοξενούσας χώρας μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και της TRANS ADRIATIC PIPELINE AG»

Δείτε στο βίντεο που ακολουθεί και διαβάστε στα πρακτικά που ακολουθούν την ομιία της Κας Ραχήλ Μακρή...



ΒΟΥΛΗ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ
ΠΕΡΙΟΔΟΣ ΙΕ΄- ΣΥΝΟΔΟΣ B΄
ΔΙΑΡΚΗΣ ΕΠΙΤΡΟΠΗ ΠΑΡΑΓΩΓΗΣ ΚΑΙ ΕΜΠΟΡΙΟΥ
Π Ρ Α Κ Τ Ι Κ Ο
(Άρθρο 40 παρ.1 Κ.τ.Β.)
Στην Αθήνα, σήμερα, 27 Νοεμβρίου 2013, ημέρα Τρίτη και ώρα 15.40΄, συνήλθε σε συνεδρίαση, στην Αίθουσα Γερουσίας του Μεγάρου της Βουλής, η Διαρκής Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου, με θέμα ημερήσιας διάταξης: «Κύρωση Συμφωνίας Φιλοξενούσας χώρας μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και της TRANS ADRIATIC PIPELINE A.G.».
Στη συνεδρίαση παρέστη o κ. Ιωάννης Μανιάτης, Υπουργός Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής καθώς και αρμόδιοι υπηρεσιακοί παράγοντες.
Ο Πρόεδρος της Επιτροπής, αφού διαπίστωσε την ύπαρξη απαρτίας, κήρυξε την έναρξη της συνεδρίασης και έκανε την α΄ ανάγνωση του καταλόγου των μελών της Επιτροπής. Παρόντες ήταν οι Βουλευτές κ.κ.:


ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΒΛΑΧΟΣ (Πρόεδρος της Επιτροπής): Ξεκινάμε την συνεδρίαση της Επιτροπής, όπου σήμερα ως θέμα ημερήσιας διάταξης έχουμε την Επεξεργασία και εξέταση του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής «Κύρωση Συμφωνίας Φιλοξενούσας χώρας μεταξύ της Ελληνικής Δημοκρατίας και της TRANS ADRIATIC PIPELINE A.G.». Όπως όλοι ξέρετε συζητάμε ένα πολύ σοβαρό θέμα, ένα θέμα το οποίο χαρακτηρίζεται δικαίως ως εθνική επιτυχία, αφού η χώρα μας αποβλέπει πολλά απ’ αυτή την επιλογή.


ΡΑΧΗΛ ΜΑΚΡΗ (Ειδική Αγορήτρια των Ανεξαρτήτων Ελλήνων): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Στη συνεδρίαση της 9ης Απριλίου 2013, στη συζήτηση και ψήφιση επί της αρχής, επί των άρθρων και το σύνολο του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Εξωτερικών «Κύρωση της Συμφωνίας μεταξύ της Δημοκρατίας της Αλβανίας, της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Ιταλικής Δημοκρατίας αναφορικά με τον Αγωγό Φυσικού Αερίου «The Trans Adriatic Pipeline Project», είχαμε υπερψηφίσει, γιατί όπως σας είχαμε πει τότε αποτελούσε την τελευταία ευκαιρία για τη χώρα να καταστεί κόμβος διέλευσης φυσικού αερίου.
Κατά την τοποθέτησή μου τότε στην Ολομέλεια σας είχα τονίσει ότι υπερψηφίζουμε υπό την προϋπόθεση να προβείτε σε εκείνους τους χειρισμούς για μια συμφωνία υπό συμφέροντες όρους για τη χώρα, παρ’ όλο που υπάρχει πικρή εμπειρία από χειρισμούς προηγούμενων κυβερνήσεων.
Σήμερα είμαστε εδώ για να θέσουμε μια σειρά από φλέγοντα ερωτήματα, τα οποία θέτουν την εμπιστοσύνη που σας δείξαμε πριν από λίγους μήνες, εν αμφιβόλω.
Συγκεκριμένα το πρώτο και μείζον δεν είναι άλλο από τα περιβόητα έσοδα που θα λάβει το Ελληνικό Κράτος από τη δημιουργία του αγωγού. Μας παρουσιάσατε διογκωμένα νούμερα ακαθάριστης προστιθέμενης αξίας 17 με 18 δισεκατομμύρια ευρώ και μάλιστα σε βάθος 54 ετών.
Όπως αναφέρει η Έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους στη σελίδα 197, το ετήσιο έσοδο για την τετραετία 2015-2018 από φόρο εισοδήματος ανέρχεται στις 390.000 €. Άρα, 4 επί 390.000, μας κάνει 1.560.000 €. Για την περίοδο δε 2019-2042 το ετήσιο έσοδο προϋπολογίζεται σε 15.600.000 € -24 έτη επί 15,6- δηλαδή 374.400.000 €. Σύνολο για διάρκεια 28 ετών 2015-2042, είναι τα περίπου 376 εκατομμύρια ευρώ.
Όπως αναφέρεται, βέβαια στη σύμβαση, στην δεκαπενταετία μέχρι το 2029 θα υπάρχουν έσοδα από το ελληνικό δημόσιο της τάξης των 320 εκατ.. Εμείς πάντως από την οικονομική ανάλυση στην οποία έχουμε προβεί, υπολογίζουμε ότι τα έσοδα ανέρχονται στα 173 περίπου εκατομμύρια ευρώ.
Ως προς το κομμάτι των ενδεχόμενων δαπανών που βαρύνουν το ελληνικό δημόσιο για τις οποίες δεν δίνεται καμία διευκρίνιση και που παρουσιάζονται στις σελίδες 196 με 197 της Έκθεσης του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, καθώς και στη σελίδα 198 και 199 της ειδικής έκθεσης του άρθρου 75 παράγραφος 3 του Συντάγματος, θα θέλαμε να μας εξηγήσετε τι προϋπολογισμό δίνετε γι’ αυτές και ποιο τέλος πάντων θα είναι το τελικό όφελος το οποίο θα προκύπτει για το ελληνικό δημόσιο.
Τελικώς είναι αυτό το ποσό το μοναδικό ποσό το οποίο θα επωφεληθεί το Ελληνικό Κράτος; Ακόμη και αν είναι, πράγμα, το οποίο δεν τεκμηριώνεται οικονομικά, κατά την άποψή μας, πώς είναι δυνατό να πανηγυρίζετε ολόκληρη κυβέρνηση για τα ψίχουλα, τα οποία θα πάρει η χώρα χαρίζοντας οικόπεδα, αλλά και φόρους στην ελβετική κοινοπραξία του έργου;
Πώς είναι δυνατόν να πανηγυρίζουμε για μερικά εκατομμύρια το χρόνο, όταν το έλλειμμα του ΕΟΠΥΥ, για παράδειγμα, υπολογίζεται μόνο για φέτος στα 1,2 δισ. ευρώ; Είναι αυτή η προοπτική, η οποία θα διατηρήσει τη χώρα σε τροχιά ανάπτυξης και κερδοφορίας; Εμείς αμφιβάλλουμε.
Τελικά προβλέπονται τέλη διέλευσης στη συμφωνία και αν ναι, ποια θα είναι τα οικονομικά οφέλη που απορρέουν από την παρούσα κύρωση;
Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς που έχουν γίνει, η διαδρομή του αγωγού θα περνά από 13 νομούς της χώρας, μεταξύ των οποίων, οι νόμοι Φλώρινας, Κοζάνης και Καστοριάς, όπου ως γνωστόν τα ποσοστά ανεργίας στους νέους ξεπερνούν το 60%. Υπάρχει πρόβλεψη ώστε να απασχοληθούν Έλληνες πολίτες για την κατασκευή του αγωγού; Στο σχέδιο νόμου παραθέτετε εντυπωσιακά νούμερα για δημιουργία αρκετών χιλιάδων θέσεων εργασίας από τις οποίες θα ωφεληθούν οι τοπικές κοινωνίες. Κατ’ αρχήν, σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ, οι μόνιμες θέσεις εργασίας που θα δημιουργηθούν μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής του αγωγού, θα είναι μόλις 100, ενώ οι θέσεις εργασίας συνολικά δεν θα ξεπερνούν τις 4.800 και αυτό μέσα στα επόμενα ακριβώς 54 χρόνια.
Αποφεύγετε βέβαια ή παραλείπετε, επίσης, να μας πείτε για το καθεστώς όσων θα προσληφθούν από τις εργοληπτικές εταιρείες για την περάτωση των έργων. Μήπως κάποιοι συμπολίτες μας, οι οποίοι ψάχνουν εναγωνίως για δουλειά για να επιβιώσουν μέσα στις ασφυκτικές συνθήκες του μνημονίου, θα φιμωθούν με μερικούς μήνες εργασίας και με μισθούς Κίνας; Αυτή είναι η τόνωση και η ωφέλεια των τοπικών κοινωνιών; Για να μην αναφέρουμε φυσικά τις βάσιμες ανησυχίες, οι οποίες είναι τεκμηριωμένες και μέσω του Γεωτεχνικού Επιμελητηρίου Καβάλας, αλλά και μέσω του Τεχνικού Επιμελητηρίου Καβάλας όπου κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για την απειλή ισοπέδωσης καλλιεργήσιμων περιοχών, όπως τα Τενάγη Φιλίππων, εκεί όπου θα απειληθεί, όπως φαίνεται, ο σημαντικός τυρφώνας της περιοχής, ζωτικής σημασίας για τον αγροτικό πληθυσμό της Καβάλας, αλλά και της ευρύτερης περιοχής.

(Συνέχεια ομιλίας, κ. )
Θα σας θυμίσω ότι στην Ολλανδία και στη Γερμανία έχουν το ένα τρίτο των τελών και δεν έχουν διόδια. Καταλαβαίνετε τελικά ότι αν πάμε σε μια τέτοια συμφωνία και εδώ, δεν ξέρω πώς θα εξελιχθεί, υπάρχουν πολλές ασάφειες και επιφυλάσσομαι για αυτό, θεωρώ ότι τελικά ότι είναι μια συμφωνία η οποία δεν θα ωφελήσει το ελληνικό λαό. Ο στόχος μας εδώ ως κοινοβούλιο είναι να ωφελήσουμε τελικά τον Ελληνικό Λαό και τους πολίτες.
Η τελωνειακή πολιτική, άλλωστε, στο πετρέλαιο και το αέριο τα οποία ανεβαίνουν συνεχώς την κλίμακα του τιμαρίθμου, οδήγησε χιλιάδες ελληνικές οικογένειες να είναι εκτός της προμήθειας των καυσίμων και σήμερα να δημιουργείται ένα τεράστιο πρόβλημα στη θέρμανση του πληθυσμού, αλλά και ένα τεράστιο πρόβλημα περιβαλλοντολογικό. Η αιθαλομίχλη θερίζει σε όλες τις πόλεις της Ελλάδος και υπάρχουν σοβαρά προβλήματα υγείας με αναπνευστικές πνευμονοπάθειες, όπως ξέρετε πολύ καλά κύριε υπουργέ.
Κατά συνέπεια υπάρχουν πολλά προβλήματα άλυτα τα οποία θα πρέπει να δούμε συγχρόνως με αυτά. Είναι καλό το όραμα, είναι καλά να υπάρχει ένας αγωγός που να περνάει από τη χώρα μας, σίγουρα το χαιρετίζουμε αλλά δε λύσουμε τα άλλα ζητήματα, νομίζω ότι τελικά το όφελος θα είναι ελάχιστο. Επιπλέον για τη φορολογία θα ήθελα να αναφερθώ και να πω ότι από τη φορολογία απαλλάσσονται, ο επενδυτής από τον ειδικό φόρο της ακίνητης περιουσίας, όπως επίσης και από το Φ.Π.Α, εάν δεν κάνω λάθος, δεν είναι σαφής.
Ακόμη, να πω, ότι δεν διαφωνώ με τη σταθερή φορολογία, θα διαφωνήσω με άλλες αναφορές που έγιναν εδώ, εγώ θεωρώ ότι με τη σταθερή φορολογία και μάλιστα σε ορίζοντα δεκαετίας είναι πάρα πολύ σημαντικό. Ωστόσο, αυτό δεν το εφαρμόζεται στην ελληνική πολιτεία και στην ελληνική φορολογία για τον έλληνα πολίτη, όπου φτωχοποιείται η μεσαία τάξη και η ελληνική οικογένεια, εξαιτίας των συνεχών χαρατσιών και των εισπρακτικών νόμων.
Χρειαζόμαστε ένα σταθερό φορολογικό νόμο για μια δεκαετία και έτσι να γνωρίζουν οι επιχειρήσεις και οι επενδυτές καθώς και τα φυσικά και νομικά πρόσωπα, που σε πιο φορολογικό πλαίσιο έχουν να δουλέψουν και να αποδοθούν. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό, αλλά θεωρώ ότι τελικά ότι εδώ γίνεται μόνο και μόνο για να ευνοηθεί ο επενδυτής. Πρέπει να δούμε δηλαδή και τα μέσα αλλά και τα έμμεσα οφέλη που προκύπτουν από την διέλευση του αγωγού και επιπλέον πρέπει να προσέξουμε επειδή τα χιλιόμετρα στα οποία κινείται αυτός ο αγωγούς και διανύσει την βόρεια Ελλάδα είναι περίπου 543 χιλιόμετρα και χρειάζεται μια καλή συνεργασία.
Θεωρώ, ότι τελικά, περιβαλλοντολογικά, καλύπτεται από τους ελληνικούς νόμους και φαντάζομαι ότι αυτό θα ισχύσει και θα εφαρμοσθεί, το ένα είναι αυτό για την προστασία του περιβάλλοντος και το δεύτερον εκείνο το οποίο έχει ιδιαίτερη σημασία είναι για να μην υπάρξουν προβλήματα και δημιουργηθούν αναταραχές και αντεγκλήσεις, θεωρώ ότι μια συνεργασία με τους Ο.Τ.Α. και με τις Περιφέρειες και με τα φυσικά πρόσωπα, πρέπει να υπάρξει ούτως ώστε να υπάρχει καλύτερη δυνατή διεκπεραίωση, τουλάχιστον τεχνικά, για το έργο αυτό. Ευχαριστώ.
Από το Blogger.