Header Ads

Αξιολόγηση των εκπαιδευτικών: ψέματα και αλήθειες (Του Νικόλαου Πολυχρονιάδη)

Καλλιεργείται συστηματικά και προωθείται από πολλά ΜΜΕ η ψευδής κυβερνητική – αντιδραστική αντίληψη ότι οι εκπαιδευτικοί δεν θέλουν την αξιολόγηση τους. Απευθυνόμαστε στην κοινωνία και καταγγέλλουμε την κυβερνητική προπαγάνδα που πίσω από την λέξη «αξιολόγηση» προσπαθεί να καλύψει την πολιτική ανεπάρκεια του εκπαιδευτικού συστήματος, και στοχοποιοί τους εκπαιδευτικούς ως ενόχους και υπεύθυνους για την κατάσταση που έχει περιέλθει η δημόσια εκπαίδευση.


Ως κλάδος θέλουμε την αξιολόγηση πρώτα του εκπαιδευτικού συστήματος, των εκπαιδευτικών δομών, των σχολικών μονάδων, των αναλυτικών προγραμμάτων, του παρεχόμενου παιδαγωγικού και διδακτικού έργου, την διαρκεί αξιολόγηση όλων των εκπαιδευτικών, με στόχο να αντιμετωπιστούν ανεπάρκειες του παρεχόμενου έργου.

Να παρέχεται παιδαγωγική καθοδήγηση, συμβουλευτική συνδρομή και επιμόρφωση με στόχο την βελτίωση του κάθε εκπαιδευτικού. Θέλουμε την αναβάθμιση στην διαδικασία του παρεχόμενου διδακτικού - παιδαγωγικού έργου και γενικότερα την βελτίωση του κάθε σχολείου προς όφελος των μαθητών μας.

Γιατί απορρίπτουμε την προωθούμενη «αξιολόγηση»

® Συνδέει την αξιολόγηση με την μισθολογική και βαθμολογική εξέλιξη.

Πριν ξεκινήσει η αξιολόγηση, προβλέπεται από τον Ν. 4024/2011, ότι συγκεκριμένα ποσοστά των εκπαιδευτικών θα αξιολογηθούν και θα εξελιχθούν μισθολογικά και βαθμολογικά. Παράδειγμα, μόνο 8,6 % των εκπαιδευτικών θα φτάσουν στον βαθμό Α, το 92,4 % προβλέπεται ότι θα παραμείνει μισθολογικά- βαθμολογικά καθηλωμένο, και με δύο αρνητικές αξιολογήσεις θα παραπέμπεται στο υπηρεσιακό συμβούλιο με το ερώτημα της βαθμολογικής - μισθολογικής μείωσης ή της απόλυσης. Είναι παγκόσμια πρωτοτυπία, η νομοθέτηση που θεωρεί δεδομένο ότι η συντριπτική πλειοψηφία των αξιολογούμενων πριν την αξιολόγηση είναι ανίκανη.

® Δεν στοχεύει στη βελτίωση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης, αλλά στο διοικητικό έλεγχο και την πειθάρχηση των καθηγητών :

Είναι η πρώτη φορά μετά από 30 χρόνια και 10 νομοθετικά κείμενα που ο όρος «Αξιολόγηση εκπαιδευτικού έργου», εγκαταλείπεται. Έτσι δεν τηρούνται ούτε τα προσχήματα, σχετικά με τις επιδιώξεις της Πολιτικής ηγεσίας. Το κέντρο βάρους για τις αδυναμίες του συστήματος μετατοπίζεται αποκλειστικά στον εκπαιδευτικό. Στόχος γίνεται, ο έλεγχος και η τιμωρία των εκπαιδευτικών. Παράλληλα, στο σχέδιο νόμου δεν γίνεται πουθενά λόγος για επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Δημοσιονομικοί λόγοι επιβάλλουν την εξαφάνιση της επιμόρφωσης ως βασικού εργαλείου επαγγελματικής ανάπτυξης και επιστημονικής στήριξης των εκπαιδευτικών. Η επιμόρφωση ουσιαστικά περνά σε ιδιώτες που με πληρωμή θα εκπαιδεύουν σε ξενοδοχεία πολυτελείας τους καθηγητές τα Σαβατοκύριακα.

® Δεν έχει κανένα παιδαγωγικό περιεχόμενο, ούτε επιστημονικό υπόβαθρο.

Εκτελείται από τον Διευθυντή της σχολικής μονάδας, και από τον σύμβουλο της ειδικότητας σε μορφή τυπική (μια ή δύο διδασκαλίες). Είναι μία πρόταση αντιεπιστημονική, ασαφής και αναξιόπιστη. Το σχέδιο Π.Δ. προβλέπει ποσοτική αποτίμηση ακόμη και κριτηρίων που δεν ποσοτικοποιούνται. Χαρακτηριστικό είναι τα κριτήρια αξιολόγησης της κατηγορίας (Σχεδιασμός, προγραμματισμός και προετοιμασία της διδασκαλίας). Στηρίζεται στη μονοπρόσωπη αξιολόγηση, με κριτήρια που δημιουργούν όρους για πελατειακές σχέσεις, και αθέμιτους ανταγωνισμούς στο χώρο του σχολείου.

Είναι γεμάτη από βερμπαλισμούς και ασάφειες τόσο ως προς τη συγκρότηση των οργάνων όσο και ως προς τη διαδικασία ενστάσεων και προσβολής της διαδικασίας. Τέλος είναι αντιεπιστημονική και ασύμβατη με την διαφορετικότητα της κάθε σχολικής μονάδας, όπου η ατομική αξιολόγηση ατονεί, και το κέντρο βάρους μετατίθεται στις διαδικασίες αυτοαξιολόγησης της σχολικής μονάδας και της ποιότητας του εκπαιδευτικού συστήματος στο σύνολό του.

® Είναι μία πρόταση που αγνοεί τη σχολική πραγματικότητα και τις συνθήκες άσκησης του εκπαιδευτικού έργου :

Ενδεικτικό είναι ότι σε συγκεκριμένα κριτήρια, αξιολογείται η αξιοποίηση από τους εκπαιδευτικούς, υποδομών που δεν υπάρχουν, παιδαγωγικών δεξιοτήτων και γνώσεων για τις οποίες δεν έχει υπάρξει ποτέ επιμόρφωση. Παράλληλα αγνοούνται οι πραγματικές συνθήκες άσκησης του εκπαιδευτικού έργου, αλλά και η θέση στην οποία έχει περιέλθει ο εξαθλιωμένος εκπαιδευτικός των 700 €. Πέρα από αυτά, αποτιμώντας πρακτικά το έργο που καλείται να φέρει σε πέρας ο κάθε σχολικός Σύμβουλος για κάθε εκπαιδευτικό, δημιουργείται η εντύπωση ότι το κείμενο αγνοεί πρακτικά ζητήματα που σχετίζονται με τα μεγέθη της εκπαίδευσης.

Για τους λόγους αυτούς –αλλά και για άλλους που δεν χωρούν σε ένα περιληπτικό κείμενο, θα σταθούμε απέναντι σε αυτό το σχέδιο. Η προωθούμενη πρόταση αξιολόγησης, δεν αξιολογεί ούτε τους εκπαιδευτικούς, ούτε σχολεία. Το μόνο που προωθεί είναι άλλοθι για να κατηγοριοποιηθούν οι εκπαιδευτικοί και σχολεία, να καθηλωθούν οι μισθοί, και να καλυφθούν μελλοντικές πολιτικές επιλογές για απολύσεις καθηγητών και κλείσιμο ή εγκατάλειψη ή ιδιωτικοποίηση σχολικών μονάδων.

ΟΙ ΘΕΣΗ ΜΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ

Θέλουμε αξιολόγηση του Εκπαιδευτικού συστήματος (δεν έχει γίνει ποτέ ).

Διεκδικούμε αξιολόγηση του εκπαιδευτικού έργου που στοχεύει στην αναμόρφωση της σχολικής ζωής, στον εκδημοκρατισμό του εκπαιδευτικού συστήματος, στη μορφωτική – παιδαγωγική ενίσχυση της εκπαιδευτικής πράξης, στη διαρκή επιστημονική ανανέωση του γνωστικού περιεχομένου, στην κοινωνιολογική αποτίμηση της εκπαιδευτικής λειτουργίας, στην προώθηση των στόχων του κλάδου μας. Η αξιολόγηση δεν είναι μία «εξωτερική» αποτίμηση της σχολικής πραγματικότητας αλλά μία εσωτερική υπόθεση της εκπαιδευτικής κοινότητας, που αποβλέπει στην αναμόρφωση της παιδαγωγικής πράξης. Μια αξιολόγηση που είναι υπόθεση της κάθε σχολικής μονάδας στα πλαίσια της εκπαιδευτικής της περιφέρειας.

Με αίσθημα συλλογικής και προσωπικής ευθύνης, με τεκμηριωμένο λόγο και προτάσεις, θα δώσουμε τον αγώνα για την βελτίωση του εκπαιδευτικού συστήματος στο σύνολό του και την προβολή των θέσεων του κλάδου μας.

Πολυχρονιάδης Νικόλαος
Πρόεδρος ΔΣ ΕΛΜΕ Εορδαίας
Από το Blogger.